Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW DAY III.

David Nikolov, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Technická univerzita v Liberci, Zdeněk Marek a MUSA

Valery by David Nikolov
Printy večerních paneláků s rozsvícenými okny, fotografie ze Sametové revoluce a politických protestů, hlasité slogany na pletených svetrech a mikinách, a bezejmenné tváře se skličujícím pohledem. Revoluce je zpět, a má na sobě klasický kostým. David Nikolov – stvořitel značky Valery, se zjevil doslova “odnikud”. Jeho instagramový shop obsahuje jen pár patchwork kalhot, mikin, denimových košil a bund sestavených z desítek různých kusů připomínající fúzi Goshy Rubchinského a Rave Review. Komplikované a zároveň oko těšící skládanky však není jediné, co tento mladý talent může nabídnout. Říkám tomu  “Černý efekt”, kdy se transformuje syrový streestyle do sofistikovaných forem, přičemž se mezi sebou dokáží bez problémů domluvit. Právě tento skok o level výš nabídla i jeho první kolekce na MBPFW. Klasické unisex kostýmy nepotřebovaly vůbec nic navíc, a díky hlasitému printu jim ani nic nescházelo. Z koženého křiváku se pod tíhou času odlupovaly svrchní kusy kůže, odkrývající kontrastní podšívku (otrhanost životem I guess), a saddle pants velmi efektně kombinovaly duvet s černým denimem.
I think we got something here!

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

UTB Zlín 

Anežka Berecková se pokusila spojit několik protichůdných ér – opulentní rokoko a poválečná 20. a 30. léta minulého století. Ve své podstatě se jednalo o luxusně vypadající “New Breath” athleasure – kostým s logotypem, trička či mikiny vyrobené z (vizuálně) drahých materiálů jako lesklý satén, organza a šifon. Kšiltovka a šňůra fake diamantů jen umocňovaly střet protichůdných světů, který se zároveň doplňovaly …

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Johana Skálová 
Návrat ke kořenům je (stále) velmi aktuální téma, které je spojeno nejen s přehodnocením svých post-pandemických předsevzetí, ale také v první řadě se snahou být co nejudržitelnější – a to i když se v jejím případě jedná o jeden jediný článek celé, problematické industrie. Při pohledu na “Roots” však máte pocit, že nic jiného (alespoň na léto) vlastně nepotřebujete – bavlněné šaty s elementy řasení a cut-outs, které ani v městském životě díky svému jednoduchému designu nikdy nezestárnou, a vlněné kusy v podobě přehozů, barlettových vest a mikin. Vše bylo vyrobeno z udržitelných zdrojů a hlavně od českých výrobců, což z kolekce dělá oblečení stvořené k předávání z generace na generaci.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Erika Majdišová
Už je to dlouho, co jsem naposledy viděla návrháře pracovat s tématem cirkusu. Doba se změnila, zvířata máme raději v zoo, a obraz klaunů díky nejnovějšímu rebootu filmu IT spouštějí u mnohých coulrofobií. Přitom právě cirkus nabízí unikátní atmosféru propojující komickou, tragickou i hororovou stránku své podstaty. Bylo proto příjemné vidět rudého ringmastera a jeho zářivě karmínový žaket s cylindrem, klauny s imitací okruží, akrobaty s vlajícími, roztrhanými kalhoty, či samotné šapitó “tent” šatů s kruhovou kosticí.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Hana Prokopová 
Historická retrospektiva dámským odíváním mapující vztah “Ženy a kalhot”. Sportovní catusuit či plátěné rovné kalhoty sestavené z barevně kontrastních kusů materiálu v bílé a neonové (aka barva pracovníků státních služeb), zahalené do transparentního, tylového přehozu symbolizující siluety “starého” světa, a dávno opuštěné (do určité míry stereotypní) normy. Návrhářka tak vytvořila velmi zajímavý obraz, jehož pokračování bych velmi ráda viděla na další přehlídce..

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Klára Majorová 
Když psychologie potká módu, a otázka vývoje osobnosti je přenesena do oblečení… Krásná hra velikosti a perspektivy, percepce a interpretace. Každý si v tom pochopitelně najde své, ale musím uznat, že návrhářka onu křehkou hranici mezi infantilností a seriózností vyretušovala kolekcí Adolescent velmi dobře… Bílý power suit byl plstěnými emoji medvídků okamžitě odzbrojen, velká péřová vesta vypadala tak, že do ní ještě musíme dorůst, a růžová deka, na které jsme jako malí lehávali je nyní puffer šátek ovázaný kolem krku.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Miroslava Nováková 
Kombinací témat optical art 60. let a mateřství coby součásti ženské přirozenosti, stylu i krásy vznikla kolekce OPMAMA. Hypnotizující grafika na bavlněných robe de minute a merino kabátů působí jako skloubení toho nejlepšího od Poireta a Cardina. Je praktická, jednoduchá, a zároveň neslevuje ze stylu. Barvy a potisky jsou vybrány tak, aby poutaly pozornost, a zároveň schovávali mateřské “nedostatky” – času na sebe, trpělivosti na knoflíky, či ochoty udělat si účes. Ke kolekci navíc návrhářka vyrobila klobouky, které mají ochotně pomoci s třetím výšeuvedeným bodem.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Katarína Mydliárová 
Již několik let sleduji návrhářčinu tvorbu, která je vždy tak či onak spojena s pop-kulturou filmů a (primárně asijské) hudební scény. Její unikátní cit pro atmosféru a oddanost nuancím připomíná Rafa Simonse, který reinkarnuje hlavní hrdiny svých tématických kolekcí skrze oděv. In The Mood For Love je inspirována stejnojmenným filmem Hongkongského režiséra Kar-wai Wonga z roku 2000. Neformální styling pánských kostýmů navržených ve 3D programu vágně kopíroval módu 60. let (dobu, ve které se film odehrává), kde speciální symbolika patřila kravatám, které se v tomto případě proplétaly na saku, nebo volně ležely na vlněném topu či nahé kůži, a organicky tak propojoval formální a neformální element oděvu.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

 

Technická univerzita v Liberci 

Katedra designu Technické univerzity v Liberci představila práce devíti studentů 2. a 3. ročníků, kteří opět předvedli svou zdatnost v práci s materiálem. Václav Černý prezentoval kolekci inspirovanou subkulturou Club Kids z 90. let. Sportovní soupravy a přiléhavé catsuits navrstvil o bombery s masivními mutton-leg rukávy, a BDSM inspirované kukly zakrývaly poslední zbytky odhalené kůže. Printy připomínaly maskovací polepy na auto (díky kterým není možné rozeznat jeho přesnou formu), což symbolizovalo jakousi “inkognito” figuru, které v kontrastu s výrazným barevným akcentem na genitáliích odkazovaly na sexuální kontext extravagantních kostýmů oné hook-up (sub)kultury spojující anonymitu a výstřednost dohromady.
Práce Veroniky Šiškové navázala svou La Muralla Roja. Ikonický bytový komplex ve Španělsku budou mnozí z nás znát díky Pinterest a Unsplash fotografiím, které na sociálních sítích kolují neustále dokola. Asymetrické tuniky a šaty v pudrově růžové a pastelově modré imitovaly ostré formy postmoderní budovy, jež doplňovaly kabelky a šperky Denisy Markové a Markéty Zemanové.
Jana Kroulíková se věnovala tématu identity, které přenesla do pletených šatů, v rámci kterých kombinovala různé pletařské techniky, tvoříc tak impozantní, různorodý celek. Hladká textura střídala velká oka, přiléhavé části přecházely do vypouklých (vytahaných) vzorců, a řasené rukávy dodávaly siluetě eleganci.
Barbora Hübnerová se inspirovala stylem Art Deco a vytvořila šaty-puzzle. Do denimových a-line zakomponovala elementy košile – balónové rukávy posazeny asymetricky v různých délkách, masivní límec nasazený na šikmo kolem dekoltu, a kovový crop-top vytvořený Denisou Markovou dekoroval celý ansámbl. Anna Střídová vsadila jako jedna z mála na floral printy. Její vzdušné šaty s balónovými rukávy doplnily šperky Marie Svobodové.
Jeden z přehlídkových statement kusů vytvořila Vendula Menšíková. Pánská bunda vytvořená pomocí taveného igelitu byla hlavním kusem kolekce s názvem Vandalismus. Stejnou technikou zpracovala i zimní vestu, obohacenou o vlastní kresbu dekadentního charakteru, připomínající “street art”, jež nalezla v areálu opuštěných budov, které kolekci inspirovaly. Forsythia Pompidou od Michaely Šäfrové vycházela z formy budovy Centre Georges Pompidou, na které se podílel i Jan Kaplický. Konstrukční prvky přenesla do siluet rukávů košilových šatů, k jejichž dekoraci použila batik. I Laura Vlčková se inspirovala architekturou, i když zcela po svém. A-line siluety připomínající komín Spolany v Neratovicích byly natrhané podél lemů, znečištěné, či místy s vybledlou barvou symbolizujíc tak zchátralou a špinavou atmosféru, kterou má budova na svědomí. Přehlídku studentů uzavíral Jan Syrovátka. Vycházejíc z Resident evil si pohrál s texturou syntetických kožichů, na jejichž povrch se pokusil vizuálně přenést efekt buněčné mutace. Skrze poleptaná místa prosvítala neonová podšívka (umocňující efekt), přiléhavý catsuit s potiskem svalového dezénu a roztrhané topy, které zjevně utrpěly animal attack.

Václav Černý; Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Veronika Šišková, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Jana Kroulíková, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Barbora Hübnerová, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Anna Střídová, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Vendula Menšíková, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Michaela Šäfrová, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Laura Vlčková, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Jan Syrovátka, Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Zdeněk Marek
Už v rámci PARTE PRIMA nás vloni návrhář oslnil svými vzpomínkami z dětství přenesenými na oblečení pomocí sítotisku. Letos tento koncept o něco rozšířil, a to kolekcí s názvem názvem “Hometown heros” , v rámci které nám odkryl své další talenty, a to hlavně umění perfektně pracovat s barvami a materiály všeho druhu, jichž bylo v kolekci požehnaně. Pletenina na crochette topu, potištěná kůže a hedvábí, i dekorativní elementy v podobě zvonečků a korálků – co kus to statement piece. V každém looku se skrývala pozoruhodná symbolika – rovné a-line byly vzpomínkou na kamarádky z dětství a jejich ženskou transformaci; hnědá košile s potiskem zas měla evokovat uniformu z McDonaldu, který byl prvním útočištěm mladých studentů, hledajících si alespoň nějaký přivýdělek po škole.  Kolekci nebylo co vytknout ani co dodat. Byla otevřenou knihou a zároveň první plnohodnotnou vizitkou návrháře, který má před sebou beze sporu velkou budoucnost.
P.S. Love the shoes!

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

MUSA
Mladá značka, kterou založila Katarina Filan Halasova v roce 2019, uzavírala letošní Mercedes Benz Prague Fashion Week. Kolekce byla inspirována matkou amerického modernismu Georgií O’Keeffe. Volné okraje krémových zástěrových šatů tak připomínaly okvětní lístky z jejich nejznámějších děl, a vlněný kabát společně s objemnými, prošívanými šaty připomínaly kusy, ve kterých byla mnohdy malířka fotografována. Bavlněné šaty a transparentní blůzy byly doplněny o vázanku, které návrhářka párovala s širokými bermudami či palazzo, tvoříc tak elegantní souznění mužského a ženského světa, odkazujíc na osobní styl O’Keeffe její i postavení ve společnosti.

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

share

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *