Who the hell is Oli Egler!?

Haute Couture fall 2021 DAY IV.

Zuhair Mudar, Fendi, Maison Margiela

Zuhair Mudar

Tvorbu pohádkových šatů stvořených pro červený koberec, filmové premiéry a mezinárodní festivaly mají Libanonci v krvi – jak Elie Saab, tak i Zuhair Murad. Mezitím, co rukopis Saaba je popisován coby „ztělesnění romantické femininity”, Muradovu styl je nazýván „aristokratickou opulencí”.
Pro svou zimní couture přehlídku se nadchl magickými Benátky. Fascinovalo jej téma slavného maškarního bálu, jehož kořeny sahají až do 15. století. Není proto divu, že se v kolekci objevilo tak velké množství sametu, který v byl dobách renesance nejžádanějším benátským zbožím.
Přepychové róby s křišťálovými třásněmi evokovaly svěží, letní déšť, a rukáv drapovaných šifonových šatů osázený „brněním” ze stříbra a perel připomínal moderní Johanku z Arku. Na temné barevné paletě imitující noční oblohu se třpytily kameny v rubínových, smaragdových a safírových tónech, a společně s maškarními maskami halily celou kolekci do tajuplné atmosféry. 

 

 

Fendi 

V rámci minulé couture přehlídky nás Kim Jones zavedl do své melancholické domoviny, a i tentokrát nás kreativní ředitel bere na cesty.
Kolekce se vydala po stopách dávných civilizací, které ovlivnili kulturní dědictví Itálie. Textura bílých, kožených šatů připomínala dekorativní prvky římských sloupů a splývavé, mramorové šaty na jedno rameno vzdáleně římskou togu. Průhledné šaty s květinovými elementy doplňovalo kožešinové bolero z byzantské mozaiky, a šikmo drapované, vrstvenné róby s vysokým pasem a mnoha zdobnými lemy zas etruskou extravaganci.  Přehlídla byla stjně, jako začátkem roku plná známých tváří, mezi nimiž se objevily Kate Moss, Christy Turlington a Amber Valletta. 

 

 

 

Maison Margiela 

John Galliano poprvé představil „kostýmy k filmu”, který byl stejně důležitý jako kolekce sama. Scénář a samotné role archetypálních zvířecích postav byly neodmyslitelně spojeny se samotným oděvem, vyprávějící příběh jejich vzniku a každodenního života.
Nápad se zrodil z návrhářovy dlouhodobé posedlosti třemi kusy šatníku – bílým tričkem, vintage denimem a kabátem z lodenu. Každý z těchto předmětů má svou vlastní historii, která se napříč dějinami měnila: kabát z lodenu byl ve středověku nošen pouze rybáři, pastýři či farmáři, a o několik století později si jej už samotná Princezna Diana přehazovala přes svou večerní couture róbu od Emanuela.
Historie oděvu je proto přímo spjata s historií lidí kteří jej nosili, i tím, jak se kusy ručně vyráběly, měnily svou texturu i formu, stárly, ničily a i opravovaly. Novinová výšivka na džínách napodobovala stehy na nedbale zašívaných ponožkách, a vykrojované „díry” na treach kabátu záměrně odhalovaly kontrastní barvu podšívky – právě onen finální výsledek „náhodných” představuje oděvní alchymii. Skoro v laboratorních podmínkách jeho tým pracoval na vývoji vzorce na „přirozenou deformaci”, která by dokonale odrážela vrub času, symbolizující naši nedobrovolnou poddanost kruté matce přírodě. Skrze rozpouštění barev, enzymové praní či výrobu barev vlastních, hledali recept na kolekci zrcadlící „neskreslenou pravdu o materiálu”.
Britský návrhář již nepotřebuje nikoho ohromovat honosnými róbami, či přizpůsobovat se momentální poptávce. Našel své poslaní v pokoře řemeslu a kreativitě, která je nyní tou nejcennější měnou návrhářů…

 

 

share

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *