Who the hell is Oli Egler!?

Kodaňksý fashion week

Z 33 přehlídek jsem pro vás vybrala svých top 9 - what do you think?

Módní business si pomalu zvyká na digitální formu prezentace nových kolekcí, která se do budoucna možná stane alfou a omegou celého průmyslu. Nehledě na absenci osobních kontaktů a živé interakce to má však i své výhody, jako například její „udržitelnější aspekt” – novináři, influenceři a nákupčí nelétají z jednoho konce světa na druhý, aby si kolekce živě prohlédli či zapózovali před objektivy fotografů – už to je velký bod na účet udržitelnosti, jež se stala primárním cílem pro Copenhagen Fashion Week již před několika lety.

Tento ekologický pionýr letos kromě představení 33 kolekcí severských značek navíc poprvé vydává report svého Udržitelného plánu (Sustainability Action Plan). Výroční zpráva hodnotí progres kodaňské udržitelnosti, ne/splněné cíle, a zároveň stanovuje cíle nové aka dvouleté plány, které mají skrze radikální kroky aktivně přispět k dosažení žádoucí udržitelnosti (lokálního) módního průmyslu. Již před rokem CFW informoval o tom, že značky budou muset dodržovat minimální standardy, a získat alespoň nejnižší bodové ohodnocení v průzkumu udržitelnosti, aby se mohly akce účastnit od roku 2023.

Letos byl proto poprvé spuštěn pilotní režim, kde byli participanti hodnoceni na základě pečlivě sestaveného bodového systému umožňujícího technickou implementaci požadavků. Výsledky tohoto testování totiž umožní stanovit minimální bodové skóre, kterého v roce 2023 budou muset značky pro participaci na módním týdnu dosáhnout, a to „už na ostro”.

První den kodaňského týdne módy se tradičně konala soutěž nových „severských talentů” pořádaná neziskovou organizací Designer’s Nest, nacházející nové tváře módního průmyslu. Hlavní cenu získala bakalářská práce absolventky helsinské Aalto univerzity Idaliina Friman. Koncept kolekce navazoval na příběh návrhářčina dědečka, který byl nucen opustit Finsko se začátkem občanské války (1918) a usadit se v Laplansku – opustit svůj „starý život” a adaptovat se do nových podmínek a nové kultury. Stejně tak i její kolekce představuje hybrida viktoriánské módy adaptující se do nových podmínek kruté zimy (propadajících se až k -40 stupňům) – skrze masivní drapérii na siluetách 19. století a sportovních prvků funkčního nylonu pocházejícího ze zbytkových a recyklovaných materiálů připomínající společnou kolekci Moncler a Pierpaola Piccioli.

 

 

Velkou pozornost získal i Arttu Åfeldt s kolekcí pánských kostýmů, jejichž unikátnost spočívala nejen v estetickém provedení, které spojovalo počítačové hry se školní uniformou, ale primárně v technologických vlastnostech. Hydroizolační schopnosti „suchých” obleků, které ve styku s vodou či teplem mění svůj vzhled, měly navíc nalepovací švy a kapsy s vinylovou povrchovou úpravou pro přenos tepla. Návrhář byl vybrán značkou Bottega Veneta na pozici stážisty do Milána.

 

 

Od 2. do 4. února jsme tak měli možnost vidět 33 participantů, mezi kterými jsou i známé „tváře” jako Stine Goya, Ganni, By Melane Berger, H&M Studio a Samsøe Samsøe. Všechny zúčastněné značky měly navíc letos možnost získat cenu Zalando Sustainability Award ve výši €20.000 a možnost spolupráce s retailerem, jež zahrnuje i výrobu společné, exkluzivní kapsulové kolekce. Tu si domů odneslo House of Dagmar.

 

Jaké kolekce zaujaly nejvíc?
Minimalismus a udržitelnost jsou neodmyslitelnými kánony skandinávské módy, které jsou obsaženy v DNA každé značky, a to bez výjimek. Naše pozornost tím pádem může být plně koncentrována na nuance samotného designu, jeho konstrukce a provedení – od celkové estetiky značky až po bezchybnou kvalitu řemeslné práce jejich tvůrců.
By Malene Birger
Eklektická vize skandinávské tradice hlásající „kreativitu, femininitu a svobodu” skrze klasické kusy jako splývavé pletené šaty a zavinovací kabáty z luxusní vlny spojených s ostrými konstrukčními detaily na vestách a pláštích. Ortodoxní minimalismus dává absolutní svobodu své majitelce v kombinování kusů takřka s čímkoliv a jakkoliv, působíc tak jako dokonalá kapsulová kolekce pro moderní business ženy – hlavně pro ty, které milují pohodlí.

 

Lovechild 1979
Instinktivní design kombinující zásady současné „béžové” estetiky s esencí retra. Skládanková hra „dospělých” a sofistikovaných siluet printovaných šatů a vysokých kozaček s klasickými kusy unisexové garderóby v pastelových odstínech. Náš jednoznačný favorit ve výběru nového power suit s mužským nádechem na příští sezónu.

 

 

Gestuz
Klasika se špetkou postmoderních detailů – asymetrické zapínání na krémovém kostýmu či geometrický výstřih na kožených šatech, působící organicky a vyvracející to, že minimalismus je nudný. Formální a semi-formální kousky s nádechem safari symbolizují sílu, energii a nezkrotný duch nositelky, který jen umocňuje dominující lahodná čokoládová barva.

 

 

Mark Kenly Domino Tan
„Když chcete jeden kus na celý život” – taková je filosofie značky, spoléhající na nesmrtelnost svých looků – ať už se jedná o dvouřadé sako, palazzo pants, vlněnou pelerínu nebo oversize trench pro může i ženy. Monochrom, čistota siluet a pohodlí, kombinující athleasure a formální look.
Návrhář v minulosti pracoval pro domy Dior, Balenciaga a Alexander McQueen, a proto jeho tvorba pro mnohé vyniká již z dálky skrze celkovou estetiku a zblízka svým bezchybným provedením.

 

Rains
Nepromokavý a vskutku stylový outdoor do každého počasí. Maximální funkčnost designu je prioritou značky, která byť působí unisexově, nabízí i péřové sukně a strečové zvony lichotící dámské postavě – představujíc tak zajímavou niche tohoto odvětví.

 

 

Baum und Pferdgaten
Značka založena již v roce 1999 nás učí, jak se nebrat zbytečně moc vážně. Výrazné barvy, unikátní printy a vše kombinovatelné na sto způsobů. Pruhovaný overal pod krémovou tunikou s přírodním printem, letní navy bermudy s vlněnou khaki vestou a vlněné, kostkované šaty s kanárkově žlutou péřovkou – è viola!

 

 

Stine Goya
Značka, která oživila skandinávskou módu svým pozitivním přístupem a láskou k barvám, patří k jednoznačným favoritům CFW každý rok. Extravagantní a zároveň hravé kombinace sytých barev a printů (ručně malovaných in-door designéry) na klasických kusech definují dům asi nejlépe. Zapomeňte na veškerá pravidla, která vás učili ve „škole stylu” o ladících barvách, zeštíhlujících printech nebo nevhodných barevných punčochách – pravidla jsou od toho, aby se porušovala! Maximalism at it’s best!

 

 

Stand Studio
Švédská značka specializující se na kožené a (umělé) kožešinové výrobky jsou dalším příkladem „strohého maximalismu” produkující jeden „it” kus za druhým. Od prošívaných, černých péřových kabátů, šachovnicových black & white kožichů, přes retro okrové kožené kostýmy až po fluffy limetkové baseballky a puffy bags lilkové barvy. Vše #naturefriendly.

 

 

Holzweiler
Norská rodinná firma působící ve všech sférách umění – od architektury, přes food art, hudbu, až po módní design. Sofistikované kostýmy propojené se sportovními prvky a outdoor módou tvoří „know how” značky, která se snaží spojovat elementy velkoměsta s přírodou, reprezentujíc tak étos norského životního stylu.

 

 

Jaké značky nejvíce zaujaly vás?

 

share

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *