Who the hell is Oli Egler!?

Fashion review roku 2020

Jestli jeden psí rok je sedm lidských let, tak rok 2020 byl rokem psa baskervillského 

Období velkých změn, které bylo rozhodně zatěžkávací zkouškou pro lidi po celém světě.: virus, světové protesty BLM, březnový krach burzy, exploze v Beirutu, opětovné boje o Náhorní Karabach, protesty žen proti zákazu potratů v Polsku, volby amerického prezidenta a to ani nemluvím o ztrátě Conneryho, Holma, Maradony, Van Halena, Bosemana a Kobeho Bryanta…
I přes to všechno se nám rýsuje světlo na konci tunelu, a uvědomujeme si, že se staly i věci dobré: Sir Tom Moore díky svému videu nasbíral skoro 39 miliónu liber na NHS, Afrika vymýtila dětskou obrnu, vrátili se drive-in kina, Spojené arabské emiráty navázaly styky s Izraelem… A! Dočkali jsme se vakcíny! 

Velké změny nastaly i v módním průmyslu. Designeři se jako škatulata hýbala ostošest, značky se držely zuby nehty, avšak ne všechny letošní rok přežily (ve zdraví).  

Hlavním trendem byl rozhodně Covid-19 a hashtagy #stayhome #staycozy #lockdownandchill 

Trendy byly letos taky jasné – po prvních týdnech Zoom konferencí jsme si rychle osvojili nový druh fashion mulletu aka nahoře byznys, dole (přinejlepším) tepláky. Z home officu se stal nový životní styl, a snaha vypadat reprezentativně byla potlačena potřebou maximálního pohodlí. Teplé svetry, ponožky, hezké teplákové soupravy a pohodlné papuče byly letos krom masek nejžhavějším zbožím roku. 

 

Z luxusního sektoru se nejvíce mluvilo o: Telfar Shopping Bag, ByChari’s náhrdelníku „VOTE”, který na sobě spolu hnědým topem Nanushka měla Michelle Obama při proslovu k voličům, a overal/top/legíny s půlměsícem od Marine Serre, jejichž hledání na internetu vyletělo o 426% dva dny po premiéře filmu Black Is King od Beyoncé. Velký návrat zaznamenaly i „ošklivé” Birkenstock Arizona sandále a příšerně neslušivé rubber boots od Bottega Veneta.    

 

Bottega Veneta, Telfar, Marine Serre

 

Instagram začal nabírat barvu (už není tak bílo-černo-béžový) v reakci na potřebu „jasnějších zítřků”, a proto také patří má hlavní cena roku pletenému patch svetru od JW Anderson, který nás nostalgicky navrací do dob, kdy nám babičky ručně pletly všechno, na co jsme si vzpomněli.  Let’s go back to basic! 

JW Anderson

 

Barevné rtěnky nahradily barevné roušky, které v tuto chvíli prodává každá sebe-respektující značka (pochopitelně v limitované edici). U nás je mají NAUT, Hana Frišonsová, Pavel Berky, Linda Retterová nebo Kristina Grishina (ta je navíc prodává za symbolickou cenu, a výtěžek jde na #bigblueoceancleanup – check it out!) 

 

Masky: NAUT, Kristina Grishina, Hana Frišonsová

 

Na začátku byl Covid-19

Jak se covidová krize odrazila na módních značkách (k datu):

  • pokles srovnatelných tržeb Kering Group o 16,4% (31. březen) 
  • LVMH zaznamenal v první polovině roku 2020 pokles čistých zisků o 84%. Pokles organických tržeb klesl o 38% za tři měsíce (konec června)
  • Ralph Lauren zaznamenal pokles výnosů 65,9% (27. červen) 
  • Salvatore Ferragamo vykázala pokles prodejů o 46,6% v první polovině roku, a 60,1% ve druhém čtvrtletí
  • Urban Outfitters zaznamenal pokles prodejů 31,9%
  • Burberry klesly prodeje o 48,4% (27. červen) a zároveň snížili svou pracovní sílu o 5% (500 pracovních míst, a to včetně 150 kancelářských pozic v Británii) 
  • Capri Holdings předpokládá propad prodejů o 70% v posledním kvartále 
  • Levi Straus se zmenšil o 15% pracovních míst (cca 700 pozic globálně)
  • Nike klesl zisk o 790 milionu dolarů méně během tří měsíců (31. květen) 
  • H&M se po poklesu prodejů o 57% (v místních měnách) rozhodlo uzavřít 170 poboček v USA a Evropě (a plánuje uzavřít dalších 80) 
  • Inditexu klesly prodeje o 44% (únor-duben) a Zara zavřela 1200 obchodů po celém světě 
  • Sies Marjan končí úplně (a to mě mrzí asi nejvíc)

Bankrot vyhlásili: 

  • Diane Von Furstenberg 
  • Century 21
  • Arcadia Group (TopShop, Miss Selfridge, Dorothy Perkins) 
  • Ascena Retail Group (Ann Taylor, Lou& Gray and Lane Bryand)
  • Furla USA
  • ALDO Group 
  • G-Star Raw 
  • Neiman Marcus 
  • J.C. Penney
  • J. Crew
  • Blažek (podal návrh na insolvenci na konci prosince)

Dařilo se však on-line gigantům jako ASOS, Ferfetch UK, Revolve a Zalando, kteří již v srpnu 2020 v průměru prodávali o 35% více než v prosinci 2019, ale také i značkám, které se soustředily na Asii a Pacifik – země, které se po pandemii stabilizovaly rychleji. 

 

Politika a móda

V rámci protestů BLM, které nešetřilo obviněními ani na adresu módního průmyslu, se celé odvětví silně otřáslo. Amerikou se prohnaly (dosti dramatické) volby, a Polsko krom pandemie čelilo i „novému” zákazu potratů.

  • černé čtverečky #blackouttuesday zaplavily instagram ve znamení protestu vůči rasizmu a policejní brutalitě (setkaly se i s #virtuesignaling kritikou) 
  • kampaň #PullUpOrShutUp vyzvala značky buď vyjádřit solidaritu k situaci, nebo finančně přispět na účet BLM 
  • ředitelka TeenVogue Lindsay Peoples zavedla the Black in Fashion Council, pro kontrolu diverzity a inkluze v beauty industrii (a případně mohla vymáhat nesení zodpovědnosti za nedodržování příslibů)
  • Leandra Medine Cohen odstoupila coby ředitelka MenReppeler (který následně o několik měsíců později skončil úplně) 
  • americký Forbes, Vogue a Harper’s Baraaz publikoval články o Black-owned bussines, které můžete podpořit 
  • Nike pozměnilo svůj slogan na „For Once, Don’t Do It” 
  • Adidas nezůstal pozadu a spustil „Together is how be move foreward. Together is how we make change”
  • Vogue CS schytal kritiku za svoji „nedostatečně diverzní” obálku od návrháře Jiřího Kalfaře v rozhovoru pro DVTV, i na jeho přehlídce v rámci MBPFW 
  • fashion business má novou ikonu stylu – první americkou viceprezidentku Kamalu Harris, která ví, jak správně nedodržovat dress code, a přitom vypadat skvěle (#chucksareback) 
  • Vogue Polska svou obálkou dala najevo podporu pro-choice aktivistů v boji proti zákazu potratů v Polsku

Kreativní ředitelé, hejbejte se: 

Yolana Zobel (v minulosti pracující pro Giorgio Armani, Chloé, Jil Sander a Acne Studios) po skoro dvou letech končí ve funkci kreativní ředitelky v Courrèges. V rámci své poslední přehlídky na PFW předvedla kolekci z recyklovaného vinylu, odkazující na její iniciativu „Fin de Plastique”, které se drží od roku 2018. Nahradit Zobel má Nicolas di Felice, který dříve pracoval pro Balenciaga, LV, Dior, a další.

Raf Simons byl jmenován kreativním spolu-ředitelem značky Prada. Letos dokonce předvedl (via video) svou první kolekci „Dialogue” ve spolupráci se zakladatelkou – Miuccii Prada. A jaké to bylo? Ikonické trojúhelníkové logo PRADA v masivním podání přímo na hrudi, Simonsův oblíbený grafický design, Pradě typické kokony a uniformy #whichwasnice

 

WWD

 

Olivier Theyskens (ex kreativní ředitel Rochas a ex artistic director Nina Ricci), který se posledních pět let věnoval pouze oživování vlastní značky, přijal pozici v Azzaro. #welcomeback 

Kreativní ředitel Mulbery, Johnny Coca opustil značku koncem března, a dva měsíce poté nastoupil do Louis Vuitton. 

Clare Waight Keller opustila po třech letech Givenchy. Stála za svatebními šaty Meghan Markle v roce 2018. Na její místo nastoupil Matthew Williams – zakladatel a ředitel značky 1017 Alyx 9SM. Je známý především na hudební scéně, kdy v minulosti pracoval s Kanye Westem a Lady Gaga. 

Finská značka Marimekko, známá svými barevnými printy retro květů má novou kreativní ředitelku. Je jí Rebekka Bay, které dříve pracovala pro COS, GAP a Uniqlo. 

Po deseti letech značku Ann Demeulemeester opouští kreativní ředitel Sébastien Meunier. Od 2000 do 2010 pracoval pro Martin Margiela, od které odešel právě do Maison Demeulemeester, kde pracoval po boku zakladatelky až do jejího odchodu v roce 2013. 

Chloé opouští po čtyřech letech kreativní ředitelka Natacha Ramsay-Levi. Na její pozici byla relativně rychle vybrána náhrada, a to nová (a velmi živá) krev – Gabriela Hearst. Uruguajskou  designerku určitě znáte díky jejím fantastickým, unikátním kabelkám #demibag a #dianabag, které před několika sezónami zaplavily všechny street styles na světových týdnech módy. 

 

Gabriela Hearst, ft.com

 

Pár bonusových informací které jste možná nezaznamenali: 

  • designeři a zástupci luxusního retailu se spojili ve snaze o „přehodnocení módního průmyslu” (celý článek ZDE) 
  • tři plussize modelky na přehlídce Versace SS2021: Alva Claire, Precious Lee, Jill Kortleve
  • Harry Styles na obálce Vogue US v (jak jinak než Gucci) šatech  (já osobně raději Billyho Portera) 
  • díky sérii The Crown fotografie Lady Di zaplavily instagram; její styl je zkrátka esencí 80’s a 90’s, a horlivě ji kopíruje třeba i Hailey Baldwin (and I think it’s beautiful) 
  • Harry Styles a „nap dress” aneb jak jahůdkové šaty od Liriky Matoshi letos na chvíli ovládli instagram. #thankyounext 
  • Burberry prolomil tabu o ekologickém kašmíru (celý článek ZDE) 
  • Gucci spojil síly s North Face #TheNorthFacexGucci kde se outerwear spojil s barevnou paletou 70.let pod vedením Alessando Michele 

 

Legendy, které nás opustily: 

Pierre Cardin – zakladatel dámského i pánského prêt-à-porter, největší „space” age designer, stvořitel univerzálního 60’s looku Beatles, jednobarevných punčocháčů a stretch oblečení. 

 

 

Sergio Rosii – stvořitel páskových Opanca sandálů a Godiva pumps, který zároveň vytvořil spoustu ikonických párů ve spolupráci s Gianni Versace a Azzedine Alaiä. 

 

Sergio Rossi

 

 

Kenzo Takada – první japonský designer, který pokořil Paříž ještě před Miyake, Kawakubo a Yamamoto. Do vysoké módy přinesl esenci Dálného východu skrze výrazné floral a jungle printy. Kombinoval také africké a skandinávské printy before it was „culturally inappropriate”. Na kontě má i ikonické parfémy, které jsou považovány za „klasiku” žánru – Jungle a Flower.

 

USA today.com

 

Borec na konec roku: 

Alexand Wang čelí obvinění ze sexuálního obtěžování. Stážista Nick Ward a grafický designer Owen Mooney sdíleli skrze své sociální sítě informace o incidentu, kdy je návrhář „popadl za rozkrok”. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat, a mezitím, co sám Wang vyvrátil, že by se něco takového stalo, Shit Model Management a Diet Prada již zahájili kampaň vyzývající lidi k bojkotu značky Wanga. #SJWnikdynespí 

 

 

Kam se móda bude ubírat příští rok? 

Po ekonomické krizi v roce 2008 rychle zmizely maxi loga, symbolizující status a bohatství, móda udělala krok k minimalismu, a všichni se na chvíli uklidnili. Optimisté předpokládají, že se v několika dalších letech spotřebitelé soustředí na kvalitní produkty s příběhem, a budou koncentrovat více pozornosti na udržitelnost a transparentnost. Zda se však spotřebitelé zbaví návyku rychlých nákupů úplně, je otázkou. V krátké perspektivě se zatím dařilo těm, kteří rychle přizpůsobili svou nabídku momentálním „potřebám” trhu, to za ten nejvýhodnější peníz – jako například Boohoo, které své laciné #cosy teplákoviny stále pordávají ostošest. Fast fashion nikam nezmizí, a my to víme. Navíc s poklesem příjmů se může právě těmto značkám dařit o něco více, jelikož mnozí nebudou mít na výběr.
Velkou otázkou zůstává i to, jak moc se po pandemii navrátíme k formálnímu oblečení do kanceláří (pokud ještě budou existovat), a zda trend práce z domova nepoloží na kolena business-casual značky úplně.
Mnozí zažívají stejný problém jako Tika (“outfits I couldn’t wear“), a nemohou se dočkat, až budou moci opět vyvětrat své šatníky v rámci společenských událostí. Otázkou zůstává, zda ona touha bude natolik velká, aby postavila fashion business zpět na nohy, a zda ono “zpět na nohy” pro značky představuje stejný model, jako před pandemií tj. neustálého růstu podporujícího enormní konzum.
Krize proto představuje příležitost pro značky změnit taktiku. V dnešní době se móda netvoří zevnitř, jako dříve – kdy celá značka stála na kreativních dovednostech hlavního designera, ale zvenku – kdy o nových kolekcích rozhodují marketéři na základě poptávky a analýzy spotřebitele. Návrháři se stali jen zvučným jménem bez svobody tvorby, a nyní je možnost vše „vrátit na svá původní místa” – dát návrhářům plnou svobodu (i s šancí neúspěchu), která možná rozbije unifikovanost nabídky a přinese svěží nápady, které byly dlouho upozadňovány za potřebou prodávat co nejvíc, co největšímu množství. 

 

 

 

 

 

Zdroje: WWD, Insider, BOF, Exbulletin, Bloomberg

share

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *