Who the hell is Oli Egler!?
  SMART  

Novinky: Burberry a ekologizace kašmíru

Jak chce Burberry pomoct pastevcům skrze program Cashmere Initiative


Afghánistán je zlatým dolem kašmíru. Více, jak 90% koz se chová pro svůj luxusní kožich. Problém však tkví v tom, že mnozí chovatelé si neuvědomují jeho opravdovou cenu, a prodávají je skrze prostředníky, kteří (se znalostí trhu) boostují cenu mnohonásobně výš. Pokud by se pastevci sjednotili, a získali znalosti trhu, byli by schopni vydělávat o mnoho více, než doteď. Podle Burberry cena tohoto luxusního materiálu díky jejich iniciativě již vyrostla, a to z $17 za kg (2017) na $31 (2019).
Značnou část “kašmírové iniciativy” je i podpora žen v tomto sektoru. Jsou to právě ony, které ručně oddělují hrubou srst od té jemné. Podle slov terénního specialisty Oxfam Afghanistan (mezinárodní nezisková organizace, se kterou Burberry pracuje v rámci své Cashmere Initiative) “28% pastevců, kteří požádali o podporu v rámci této iniciativy, byly ženy”.

Je zde však také otázka ekologie: Program Burberry nabízí školení v technikách regenerativního zemědělství, které pomáhají zajistit bezpečnou budoucnost. Z dlouhodobého hlediska také pomůže chránit přírodní zdroje učením pastevců, jak získat více kvalitních surovin z menšího množství koz. V uplynulém roce prý došlo k několika obdobím sucha, a dochází k nim poslední dobou stále častěji. Podle Burberry je velmi důležité učit komunity odolnosti vůči nepříznivým podmínkám, se kterými se potýkají.

Zprostředkovatelské firmy rozhodně představují velký problém, ať se jedná o koupi materiálu, které vykupují za minimum a prodávají s velkou přirážkou luxusním značkám, nebo manuální pracovníky, které často nechávají pracovat v nelidských podmínkách za směšný peníz, nepokrývající ani životní náklady (ano, fast fashion značky, mluvím teď na vás!).
Luxusní sektor (po dlouhé době, co na tyto problémy zavíral oči) začíná přebírat zodpovědnost, a snažit se k tomu sklonit i ostatní. Je to samo sebou těžší, než vykřiknout do světa “a od teď nebudeme používat kožešiny”, jako to udělala značka Chanel (viz ZDE) – snažíc se získat přízeň enviromentalistů a PETA, avšak neuvědomujíc si, jakou katastrofu to může v budoucnu způsobit. Teď jako nikdy potřebujeme PROMYŠLENÉ řešení, které nebude vypadat dobře jenom na papíře, ale i ve skutečnosti.
Luxusní sektor je však jen část problému, který může (a nemusí) způsobit domino efekt celého průmyslu. Dokud bude existovat poptávka po velkých kvantitách laciného zboží (teď nemluvím o těch, kteří si nemohou dovolit kupovat oblečení pro své rychle rostoucí děti v Burberry), a neodtrhneme se od instagramových trendů pseudo udavačů stylu (kteří jsou sponzovaní značkami jako Fashion Nova atd), dokud budou stále populární videa typu “fashion haul”, či pokud Fashion Transparency Index bude přidávat body za “Policy and Comitments”, well… Hodně štěstí…

 

share
  • Author: Fashion review roku 2020 https://oliegler.cz/2021/01/02/fashion-review-roku-2020/ Added 18 Leden, 2021 в 18:51

    […] Burberry prolomil tabu o ekologickém kašmíru (celý článek ZDE)  […]

    Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *