Who the hell is Oli Egler!?

Sběratelské kousky: červené střevíce

Móda jako symbol moci, statusu nebo revolty.

Červené střevíce

I ti, kdo s módou nemají absolutně nic společného, znají ikonickou, zářivě červenou podrážku “Louboutinek”, kterou není možné přehlédnout ani z dálky. Někdo by řekl, že symbolizují ženskost, sex appeal a eleganci. Málo kdo však ví, že ony červené podpatky byly původně základem šatníku Ludvíka XIV., a byly určené pouze mužům.
Podpatky do Evropy původně přicestovaly až z Persie (pokud přimhouříme oko na to, že platformy nosili už ve starověkém Řecku), a to díky perskému šáhovi Abbásovi I. Velikému. Peršané byli velmi zdatní válečníci a skvělí jezdci, a podpatek vyvinuli ryze z praktických důvodů. Ten je totiž dokázal udržet stabilně v sedle (nejen) při střílení z luku, kdy je chránil před vyklouznutím z třmenu sedla.

 

Perské střevíce, 17.století Zdroj: shoegazing.com

 

Při setkání s Peršany byli evropští diplomaté okouzleni jejich bohatou garderóbou i jejich obuví. Podpatky podle nich představovaly i vyšší status, a staly se tak novým “trendem” v nejvyšších kruzích. Nosila je dokonce i královna Alžběta I., a to aby působila více maskulinně.
Našim hlavním hrdinou je však v tomto případě Král slunce – Ludvík XIV. Hned na několika historických portrétech si můžete všimnout červených podpatků ba i celé podrážky, které měly velmi silnou symboliku. Představovaly totiž “monitorovací systém” šlechty tohoto absolutistického monarchy. Pouze těm, kteří měli královu přízeň (tj. byli absolutně poslušní a věrní) patřilo právo na červené podpatky (které však nesměly být vyšší, než ty královy). Toto privilegium mohlo však být i velmi rychle zrušeno, a tak zbytek dvora přesně věděl, kdo patří mezi královy favority, nebo kdo o jeho přízeň přišel.

 

 

Po Francouzské revoluci se móda silně uskromnila a stala se více egalitářskou, což odsunulo nutnost extravagantních podpatků daleko za druhou kolej.
Jejich velká renesance přišla až s viktoriánském období, a to v souvislostí s erotickými fotografiemi aka francouzskými pohlednicemi.

Velkou roli v našem případě sehrál i Čaroděj ze země Oz. Původní stříbrné střevíce (objevující se v originále z 1900) byly zaměněny na “ruby slippers” – rudými flitry a kameny pošité střevíčky s červenou podrážkou (!).  Ty se stejně, jako mnohé další kusy vytvořené kostýmovým designerem (Gilbertem) Adrianem, staly jakýmsi artefaktem nejen pro filmové historiky a pop-kulturu, ale i pro módu jako takovou.

 

 

Dnes má práva na červený podešev výhradně Christian Louboutin, který za vznik tohoto nejznámějšího kusu dámského šatníku (moderní ženy) vděčí náhodě. Jeho původním nápadem bylo vytvořit stiletto shoes (jejichž design prý původně vymyslel Charles Jourdan, u kterého Louboutin pracoval před založením vlastní značky) se vzorem Warholových květin (“Flowers”), když prototyp obuvníkovi dorazil, postrádal dle jeho slov onen výrazný a svůdný efekt, kterého chtěl docílit. Historický moment na sebe nenechal dlouho čekat – jeho asistentka si v tu dobu opodál lakovala nehty sytě červenou barvou… a právě tak se “zrodily Louboutenky”.

 

 

Jeho červený podešev se snažilo vykrást mnoho jiných značek po celém světě – Dr. Adams Footwear, Zara, Van Haren se svou 5th Avenue by Halle Berry kolekcí pro Deichman, nebo i YSL, jejichž design celo-červených lodiček se odkazoval právě na Ludvíka XIV. Zákon však zůstal na straně Louboutina, a dovolil ostatním prodávat obuv s červenou podrážkou pouze v případě, že i zbytek obuvi bude stejné barvy.

 

Zdroj: Wall Street Fab

 

share
  • Author: Sběratelské kusy: „ty bílé šaty” https://oliegler.cz/2020/12/26/sberatelske-kusy-ty-bile-saty/ Added 26 Prosinec, 2020 в 18:57

    […] světa Hollywoodu. Množí z vás budou znát jeho legendární červené střevíčky (ruby slippers) Judy Garland z filmu The Wizard of Oz […]

    Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *