Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW day IV.

Kolekce JIřího Kalfaře, Vandy Jandy, TIQE Petry Balvínové, AIM Michaely Hriňové a ODIVI

Jiří Kalfař 
Všichni, kteří si mysleli, že přehlídka Zoltána Tótha byla vrcholem letošního týdne módy, byli ihned po příchodu do sálu vyvedeni z omylu. Původně prázdné molo se proměnilo v zahradu plnou lučního kvítí a zeleně, které za šumu (instalovaného) deště a zvuků živého klavíru (ze nímž seděla Jana Malisová) naplnilo celou místnost životem.
Kolekce návrháře byla symbolickým restartem, novým začátkem, bílým (recyklovaným) listem.
Volnost a návrat k přirozenosti byly reprezentovány ve vzdušných, siluetách s nenuceným důrazem na dámské křivky, a organických materiálech jako hedvábí ahimsa (vyrobeného šetrným způsobem, aniž by bylo ublíženo housenkám) na pánských a dámských kostýmech a šatech, veganské (ananasové a houbové) kůže, banánového vlákna a vintage (upcyklované) krajky na překrásných, volánových šatech (připomínající Isabel Marant nebo Alexandera McQueena), nebo jako dekorativní element na pánských kalhotách s jemnými třásněmi. Nechyběly ani minimalistické kusy, jako dámský retro overal v béžové kostce s “Peter Pan” límcem, nebo pánský, sněhově bílý overal z hedvábí. Některé elementy, byť velmi typické pro Kalfaře, bohužel silně vychylovaly z celkové estetiky, jako byly například masivní kameny na pánských kalhotách v retro kostce, nebo zvonové, krajkové rukávy na dámském peplum saku, či vázanka barokního typu na pánské košili s krátkým rukávem. Jinak krásné kolekci (která místy vypadala právě kvůli tomu lépe na fotkách než v reálu) ubralo body.
Třešničkou na dortu (které body naopak přidalo), bylo defilé. Jedna z modelek nesla v náruči poslední (podle mnohých velmi) kontroverzní číslo posledního Vogue CS, kde slova na obálce “We Should All Be Activists” byla černou fixou přepsána na “We Should Not Be Hypocrite”, a to s vyčnívající velikostní cedulkou velikosti S, narážející na návrhářův nesouhlas s obálkou, který blíže specifikoval ve svém nedávném rozhovoru na DVTV (link ZDE). Na samém konci si modelové stouply pod déšť, kde se za zvuků Bowie Heroes honila všem přítomným stejná myšlenka: “This is how you present a collection, bitch!”

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Vanda Janda
Již potřetí se zdráhám nazvat její kolekci autorskou. Bohužel se opět jednalo o mish-mash toho, co jsme poslední dvě sezóny viděli u největších módních domů – skinny kalhoty s rozparkem na holeni byli doslova největší hitem letošního léta od Victorie Backham, a kopíroval je opravdu každý. Blazer s maxi rameny aka “80’s revival” byl v identickém cropp (i barevném) provedení na přehlídce Christophera Johna Rogerse, a prodávala jej i Nanushka. Stylistika alá Jaquemus Jandu i navzdory kritice, kterou si za ni před rokem vysloužila, stále neopouští.
Nechyběly však highlighty kolekce – překrásně vykrojené bílé sako s perlovými knoflíky, a večerní šaty s pštrosím peřím připomínající Vivetta nebo (Jandou často kopírovaného) Giambattista Valli, ze kterými beze sporu stál Boris Král. Byť kolekce měla o mnoho preciznější tailoring a působila bezesporu velmi kvalitně a elegantně (a velmi “fun”), bohužel musím konstatovat, že Janda není návrhářka, ale zdatná švadlena, kopírující známe designy (po kterých je momentálně velká poptávka). Neznamená to nutně nic špatného (i to chce píli, čas a dovednosti!), ale jen to, že se nejedná o autorskou tvorbu, kterou bych na MBPFW viděla radši.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

 

TIQE by Petra Balvínová 
Kvůli velmi špatně zorganizované choreografii, kde se centrum dění koncentrovalo ve středu přehlídkového mola, většina lidí sedící v uličkách neviděli vůbec nic.
Co však bylo vidět i netrénovaným okem, byl velmi výrazný element retro, silně připomínající Gucci. Jak barevnou paletou tak i stylingovými detaily – jako velké brýle, šátky na hlavě, bílé, vzorované punčocháče s mary-janekami, nebo plastové síťovky. Podoba se dala najít i v konkrétních kusech kolekce: flitrovaných šatech s velkým výstřihem nebo černých, dlouhých, průhledných šatech (s elementy “pokojovek”, opakujícím se na mnohých modelech). Ty, společně červenými A-line midi s nabíranými rukávy, patřily rozhodně mezi favority kolekce, která byla velmi střídmá, elegantní, a navracejí se do “basic” modu, oslavující ženskost po vzoru Grace Kelly nebo Brigitte Bardot.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

AIM by Michaela Hriňová
Mladá, sebevědomá žena a její la cara oculta, která lidi děsí, a zároveň přitahuje. Právě taková byla zimní kolekce Michaely Hriňové, kterou nazvala “Burn the Witch”. Opět vsadila na své “half dress” ze sak, které byly tentokrát i v sametu, dodávající hloubku minimalistickému provedení, kde širší ramena alá 80’s umocnila ženské křivky (aka efektivní dílo ďábla). Dekorativní elementy na šatech skvěle navazovaly na předchozí (upíří) kolekcí, a to v podobě řetízků s magickými půlměsíci. Zaujala i souhra dlouhých mikin s volnou maxi sukní, připomínající čtyři roky starý Vetements, nebo hořčicově žlutý kostým, který patřil k top favoritům kolekce.
Dobře promyšlené barevné paletě z černé, bílé a již zmíněné žluté scházela karmínově rudá (kterou Hriňová jinak používá). V rámci předchozí kolekce si návrhářka velmi precizně pohrála s materiály, logomanii i dekorativními prvky, které mi v této kolekci chyběly.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

ODIVI
Nebyla to kolekce, byla to (re)akce. Iva Burkertová se již před několika lety rozhodla vsadit na konzistentní druh upcyklované tvorby, v rámci které podle potřeby přidá něco málo nového. V ODIVI portfóliu tedy již nastálo zakotvily sety z cropp sak a mini sukní či kostýmové high waist kalhoty. Letos Burkertová “ne-kolekci” obohatila i o nové kusy, a to v podobě tripple midi sukní, saka transformovaného do sportovní verze, nebo výrazně zdobených šatů a korzetů z ateliéru začínající šperkařky Kláry Dudákové, společně s překrásným, kalhotovým kostýmem, pokrytým množstvím černých korálů připomínající noční oblohu, které Burkertova zdědila po svém pradědovi (skláři).  Poslání její tvorby je jasné – Nakedness first, reuse second.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *