Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW day II.

Přehlídky UTB Zlín, NAUT, Pavol Dendis, Jakub Polanka a Zoltán Tóth

UTB Zlín

Letošní přehlídky se celkem zúčastnilo 5 návrhářů – Kristián Staňko, Lucie Jašková, Nicol Ševčíková, Natálie Vencovská a Adriana Šatková.
Modely Kristiána Staňko mi matně připomínaly jeho loňskou kolekci v Kotvě. Hra masivních struktur z průhledného tylu nebo kůže připomínala alternativní verzi Matrixu, kdyby kostýmy dostal na starosti Lorenzo Serafini. Ve skutečnosti však jen vzkřísil historické formy ve vlastním stylu, a dodal jim univerzálnosti pomoci černé – symbolika které byla v tomto případě otevřená divákově interpretaci.
Výrazné element Asie, a konkrétně Míyazakiho Animé Princezny Mononoke, byl základním kamenem pěti looků Lucie Jaškové. Komplikované, objemné formy nohavic a ramen, vycházejících z asijské tradice byly bravurně transformovány do streetwearové formy, a doplněné o dekorativní print z návrhářčiných snů (z toho název kolekce YUME – sen).
Na první pohled jednoduché téma klasické pánské formální módy je mnohdy kamenem úrazu mnohých (nejen začínajících) návrhářů. Kdysi nepostradatelná (ne-li základní) položka v šatníku již ztrácí v očích mladé generace lesk. Po Adamu Kostovi nyní přichází s jistou revizí maskulinity Nicol Ševčíková, a to s opatrnou dekonstrukcí – kde vykrojená záda dodávala jakýsi mladistvý twist, a to ve prospěch uvolněného looku a neformálnosti, umocněný barevným elementem stékající barvy (a kombinaci s šortkami), a naopak velmi formální košilový stojáček dodával pikantnost.
Natálie Vencovská nás svými looky ponořila do říše snů, artificialismu, a artové formy oděvu v podobě dekonstruovaných šatů. Spojením různých materiálů, barev, technik a forem, pojících se v jednotný, velmi harmonický celek.
Pět looků z ateliéru Lull Loungewear, kde nyní Adriana Šatková působí, byly 100% nositelné, praktické, a velmi příjemně střízlivé. Zdá se, že Šátková je chameleon, který se dokáže adaptovat do libovolného prostředí, a její tvůrčí potenciál jsme ani nezačali pořádně objevovat.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

 

NAUT

Za rekordní čas tento (kdysi malý) startup vyrostl do jedné z nejznámějších českých značek. Po jejich loňské prezentaci na MBPFW bylo všem jasné, že NAUT jen tak nezůstane ve své komfortní zóně, a bude růst dál. Co však na kreativním duo Ngueng/Procházka obdivuji, je odolnost vůči opíjející komerci. Jejich schopnost propojit silný koncept s chytrým designem, zachovávajíc přitom věrnost kulturnímu dědictví, a zároveň dlouhodobě udržovat pozornost zákazníka je to, proč NAUT nejsou “jenom batohy”.
Letos se posunuli o další stupeň výš. Krom nesmrtelných křiváků rozšiřují své portfólio o kimono z chytrého materiálu – nepromokavého, a pleně izolujícího teplo, a to přímo z Libereckého (patentovaného) zdroje.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

 

Pavol Dendis

Na začátek je potřeba zmínit, že spojení číkoli kolekce do segmentu s Jakubem Polankou je přinejmenším velmi nešťastné. Pavol Dendis však prezentoval jako první, a ustál. Jeho kolekce obsahovala dámské i pánské looky. Vše v (návrhářovi typické) černé, s občasnou bílou na košilích, či v rámci dekorativních elementů. Na pódiu nastala doslova kreativní válka pohlaví, a místy bylo skoro cítit, že dámskou část tvořil někdo úplně jiný. Vrstvenou kombinaci mikina/letní šaty už známe od Philipa Lima, nebo ve více sofistikovaném podání od Marine Serre. Košilové šaty velmi viditelně připomínaly tvorbu Martina Kováčika, a to svým řasením v linii pasu a asymetrickým střihem. Pánská kolekce však byla něčím naprosto jiným. Precizně vykrojená saka, vzorované a vykrajované košile s masivním, širokým límcem, volné kabáty, či midi kalhoty s pásky na kolenou působily čistě, organicky, a dobře promyšleně. Kombinace surové černé s minimalistickými, romantickými detaily na bílých košilích působily malinko nesourodě, jelikož se viditelně tloukla klasika a streetwear, od kterého dle slov návrháře poslední dobou upouští. V rámci pánské části má návrhář našlápnuto správným směrem, a budu doufat, že o něm v budoucnu ještě uslyšíme.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Jakub Polanka
Těžko byste v arsenálu tohoto návrháře našli něco, “co se nepovedlo”. Je velmi zkušeným, zručným, a bezesporu talentovaným umělcem, který nastavuje laťku pro všechny ostatní velmi vysoko, a to nejen svým perfektním zpracováním střihů, ale i konceptem celé kolekce, a přehlídkovou show. Ani špatné osvětlení nebránilo tomu rozeznat perfektně zpracované looky, jako vlněný overal s pláštěm, dvojitý trenč s masivním stojáčkem, nebo asymetrické peleríny. Kombinace látek různých barev a textur byla stejně povedená, jako samotný styling, kde nesměl chybět kontrast s neonově modrou (návrhářovou oblíbenou, a často používanou v rámci tvorby), ani hra siluet, které umocnil masivním kloboukem. Návrhář si pohrál i s dekunstruovaným sakem (Odivi, is that you?), a multifunkčností, v podobě péřových šatů/kabátu. Byť se místy (a možná i kvůli špatnému osvětlení) zdálo, že některé látky nebyly primárně určeny na nošení, byl tento malý detail vysvětlen během poslední minuty na defilé, a to hlasem Geogre Michaela a jeho legendárním singlem Freedom…

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

 

Zoltát Tóth
Spolupráce návrháře se značkou Levi’s trvá již několik let, ale nebylo zcela zřejmé, co můžeme tento večer očekávat. Jedno však bylo jasné. Uzavírat se druhý přehlídkový den bude ve velkém.
Tóth je znám svým uměním dekonstrukce oděvu, a také velmi architektonickým přístupem, který umí “rozebrat” něco staré, a vdechnou nový život.
Symbolické červené světlo, které většinou letmo ozařovalo přehlídkovou místnost před zahájením přehlídek několik let zpět, mě vrátilo v čase. Už to bylo dobrým znamením. Přehlídka začala laserovou show, symbolizující laserovou technologii, kterou Levi’s využívá ke zpracování denimu (šisování a tvorbu vzorů). Spojení historie a nových technologií bylo tématem kolekce.
Tóth představil novou éru Levi’s, která může hrdě vykročit do světa high(er) fashion. Dekonstruované trucker jacker získaly novou siluetu v podobě nabíraných rukávů s křídly, a 501 se proměnily v maxi upcyklovanou sukni. Tvrdost materiálů návrhář rozbil spojením se svými splývavými, hedvábnámi, a saténovými sukněmi v pudrově růžové a bílé, místy zachovávajíc elementy deminu. Hlavní třešničkou na dortu byl denim nedenim. Klasické střihy Levi’s legendárních kusů byly adaptovány do nových materiálů. Tyrkysově modré, rovné šaty vzdáleně připomínaly původní denimové košile, avšak s rozšířenými rukávy a v hedvábném provedení. Ostrá, široká ramena dodávala onen architektonický nádech, a odhalená záda odlehčili strohost. Absolutním vítězem byl však smaragdově zelený kostým ze sametu, jehož svrchní díl dokonale imitoval již zmíněný trucker jacket, který by svým zpracováním mohl hravě konkurovat Tomu Fordovi.

 

Foto: Mercedes Benz Prague Fashion Week

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *