Who the hell is Oli Egler!?
  MIX  

Přehodnocení módního průmyslu 

Už dlouho před úderem pandemie mnoho insiderů zastávalo postoj, že je módní průmysl nestabilní a „neudržitelný”. Značky se dostaly do smyčky, která se v dlouhodobé perspektivě mohla stát spíše oprátkou nejen pro designery, ale i pro celou industrii…. Perfektní načasování pro změnu. 

12.května skupina designerů a zástupců luxusních retailů v čele s Driesem Van Notenem zveřejnila otevřený dopis, ve kterém požadovala revizi harmonogramu prodejů kolekcí (zimních v rámci měsíců srpen-leden, a letních od února do července), vynaložení většího úsilí k přechodu na udržitelnost (snížení množství zbytečných produktů, plýtvání látkami, zredukování cestování a zlepšení logistiky), využití digitálních technologií a i revizi aktuálního systému módních přehlídek s možností jeho změn a přizpůsobení situaci do budoucna. 

 

 

 

V rámci nedávného interview Van Noten hovořil o klíčových aspektech, které ho k tomuto kroku vedly. Podle něj se móda stala příliš povrchní, a mnozí k ní ztrácí respekt. Je to primárně dáno zrychlujícím se tempem produkce, rychlého přesunu nových kolekcí do slev a i s tím spojených logistických problémů dodávek materiálů, kvůli kterým některé z nich končí „v koši”. 

Nezachází však do extrémů, a stále trvá na důležitosti oddělení sezón i kolekcí pro muže a ženy zvlášť. Taktéž forma fyzické prezentace v rámci fashion weeků je klíčová – ta ožívá za pomoci hudby, modelek, účesů a scénografie. „Je to magie, kterou můžeme sdílet se čtyřmi stovkami lidí” říká návrhář. I podle Rodriga Bazana (CEO Thom Browne) je fyzický kontakt s kolekcí důležitý: „Týdny módy jsou užitečným nástrojem, protože na jednom místě shromažďují nákupčí, zástupce médií atd… Během našich Zoom konferencí nákupčí vysvětlili, že v digitálním formátu mohou nakupovat jen malé množství věcí, ale aby mohli utratit sezónní rozpočet, musí produkt vidět naživo.”

 

 

V širším měřítku to vše zapadá do jednoho hlavního tématu, a tím je „ekologizace” celého módního průmyslu. Mnozí se domnívají, že je míč na poli velkých, luxusních značek, které by měly jít příkladem, a ostatní je budou následovat. Jedná se však o velmi komplexní a bezprecedentní problém, mající víc otázek než odpovědí, který již zkrátka nelze ignorovat. Emise, toxický odpad, plýtvání vodou i materiály, nadprodukce a následné ničení neprodaných kusů kolekcí. V neposlední řadě vyvstává i otázka „životnost” oděvu a samotného designu, která se díky zrychlující se obměně trendů neustále zkracuje. V tomto ohledu byli vždy Dries Van Noten i Thom Browne za jedno – kolekce obou domů byly vždy koncipované tak, aby nikdy nevyšly z módy tj. produkovat menší množství kolekcí s nadčasovým designem, díky kterému budou jejich kusy nalezené ve vintage shopech i po 20 letech stále aktuální.
Tento designový konsenzus nemusí sdílet všechny značky, nicméně k obecné otázce udržitelnosti se hlásí drtivá většina luxusního segmentu, a začínají přijímat i aktivní kroky. 

 

 

Během loňského týdnu módy v New Yorku předvedla návrhářka Gabriela Hearst první uhlíkově-neutrální show (přehlídku, nikoliv kolekci). V patách jí byl i britský gigant Burberry (čelící krátce nato kritice za ničení velkého množství neprodaných kusů zboží místo „slevových prodejů”) a společnost Kering, pod kterou patří Saint Laurent, Gucci, Balenciaga a Bottega Veneta. Ti se zavázali k výraznému snížení emisí a snaze přejít na uhlíkovou neutralitu v rámci blízké budoucnosti. Jak toho plánují dosáhnout?

V praxi se jedná o výpočet celkových emisí vypuštěných do atmosféry, která se měří dosti jednoduchým vzorcem v rámci ClimateCare – tím se vyčíslí škoda, která má být následně „neutralizována”. Ona kompenzace nejčastěji znamená finanční příspěvek na výsadu stromů v Peru, Keni, Indonésii a Kambodži. Byť je toto řešení podle mnohých specialistů spíše jen greenwashingovou záplatou než dlouhodobým řešením, jiné, konstruktivní východisko prozatím neexistuje. „Nejlepším řešením pro dosažení nulových emisí by bylo zavřít společnost, ale pak by 18.000 lidí přišlo o práci. Musíme mít na paměti i tento efekt, pokud mluvíme o životním prostředí” řekl CEO Gucci Marco Bizzarri. „Nejsme dokonalí, nejde nám ani o to být nejlepší, ale jen ukázat, že to [alespoň tímto způsobem] jde. Čekání na dokonalé výpočty dopadů [na životní prostředí] nebo perfektní metodiky je jen výmluvou pro to, nedělat nic”. 

 

 

 

 

Jiní koncentrují svou pozornost na materiálech – nedávno mezi kritiky zabodovala v rámci New York Fashion Week značka Collina Strada (jejíž ředitelka a hlavní návrhářka Hillary Taymour odmítá nazývat svojí značku „udržitelnou”). Její oblečení se (nicméně) vyrábí lokálně, a materiály jsou z velké části recyklované/upcyklované. Nike spustilo „Move to Zero” kolekci, obsahující kusy ze 100% recyklovaného polyesteru nebo 60% recyklovaných a/nebo organických materiálů, a o něco napřed je v rámci udržitelnosti i Adidas. Po teniskách vyrobených z 96% „oceánského plastu” (Parley Ocean Plastic) v roce 2016 společnost přišla s Futurecraft.Loop. Před rokem Adidas vyrobil provizorních 200 párů (GEN 1) těchto tenisek, které byly poskytnuty muzikantům, sportovcům, mediálním partnerům a umělcům, kteří je měli testovat a následně vrátit s feedbackem. Jednalo se 100% recyklovatelné tenisky vytvořené ze 100% recyklovaného materiálu (jinými slovy win-win). Poté, co byly boty vráceny do Adidas, byly recyklovány a použity na výrobu nového páru – GEN 2, který putoval do rukou stejné skupině lidí. Tento test bude pokračovat zřejmě až do jara roku 2021 kdy Adidas slibuje spustit tento projekt aka „produkt s nekonečnou životností” celosvětově. Jedná se o koncept, který do určité míry využívá i naše česká Baťa, a to v rámci své frančízy v Malawi s párem bot SOFIA. V globálním měřítku se však o takový krok zatím nikdo nepokusil. 

 

 

Green už tedy není jenom „new black”, ale stává se novým standardem pro všechny značky, které se budou chtít na světovém trhu uplatnit (nebo udržet). Aktuální situace dává příležitost symbolického restartu, po kterém mnozí tak dlouho toužili. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odkaz na článek v Harper’s Bazzar: https://www.harpersbazaar.cz/c/op-ed-prehodnoceni-modniho-prumyslu-/

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *