Who the hell is Oli Egler!?

Historie tie-dye: Co to je, a proč je opět tak populární

Tie-dye vychází ze starodávné techniky šibori (z japonského slova shiboru), vyznačující manipulaci s látkou před barvením. V překladu znamená něco jako skládání nebo stláčení.

Termín “tie-dye” (čti: taj-daj; volně přeloženo jako “zavázat-obarvit”) byl poprvé použit profesorem Charlesem E. Pellow, na Kolumbijské univerzitě v roce 1909 (písemné zmínky o názvu techniky se však v USA datují až okolo r.1941). Uzlové barvení látek je jedním z nejstarších způsobů zdobení oděvu, které se používaly ve starém Japonsku, Indii, Indonésii, Africe aj. Existuje nespočetné množství výrobních technik: svazování, skládání, vtláčení barvy za pomocí šablony, prošívání látky před barvením – a každá z nich tvořila unikátní a neopakovatelný obrazec. Pro konkrétní efekt byl však důležitý nejen samotný postup, ale i kvalita látky.

Proces přitom není tak složitý. Vsadím se, že si jej i někteří, co měli hodiny výtvarné výchovy na základce, přibližně pamatují. Látka se stáhne na určitých místech nití, a poté se ponoří do vařící barvy. Tam se po určitou dobu vyváří, následně se z barevného nálevu vytáhne, osuší a rozváže – na zavázaných místech se utvoří vzory (nejčastěji bílé barvy). Tuto techniku všichni nejspíše známe jako “batikování”, to se však od uzlového barvení lišilo postupem i používanými materiály – místo stahování nití se části látky v případě batikování zakrývaly voskem, či se naopak rozpuštěným voskem nanášeli na látku barvy za pomoci speciálního nástroje.

 

Foto: příklad techniky shibori
Zdroj: Honestly WTF

 

V rámci západní civilizace můžeme nalézt pár důkazů o existenci tie-dye už na začátku 20. století.
Ve 20. letech, a následně i za Velké hospodářské krize se vydávaly brožury, ve kterých hospodyňky mohly najít tipy na domácí dekor i na “upgradování” starých kusů šatníku, právě za pomoci tie-dye. Používali se bavlněné sáčky naplněné kávou a cukrem – tak mohly za malý peníz získat efekt nového oblečení.

 

Foto: TieDyeDan

Největší popularitu však získal tie-dye na konci 60. (v Británii) a hlavně během 70. let v Americe, v souvislosti s hnutím hippie. Nejoblíbenějším motivem “dětí květin” byla duha (a sem tam vyskytujícím se listem konopí). V rámci tohoto boomu po něm vzrostla poptávka i za železnou oponou, kde se lidé za tie dye doslova honily u místních veksláků. Kvůli jejich nedostatku se proto rozmohla i DYI (do it yourself) výroba, kdy se v domácích podmínkách vyvařovaly džíny ve velkých hrncích.

 

Fotot: tiedyedan.com

 

V roce 1970 bylo tie-dye oblečení představeno v italském Vogue, a jeho popularita tak stoupala i v kruzích světové smetánky.

 

Foto: Vogue Italia 1970

 

Legendou té doby byl bezpochyby návrhář Roy Halston Frowick, známý pod jménem “Halston”. Začátkem 70. let představil kolekci plnou tie-dye kaftanů, tunik i souprav, které s oblibou nosily mnohé hvězdy a “IT girls” oné doby – Bianca Jagger, Liza Minnelli, Anjelica Huston i Elizabeth Taylor.

 

Foto: Halston, Zdroj: TieyDyeDan

 

Foto: Halston, Zdroj: Collectors Weekly

 

Foto: Halston, Zdroj: The Museum of Fine Arts, Boston

 

Street renesanci zažil tie-dye v rámci 90. let. Era Fresh Prince, Clarissa Knows It All, a samozřejmě Clueless! Společně s extravagancí, over the top stylingem přišly i NEONY! Čím barvitější a “jedovatější”, tím lépe! Kombinace hip-hopu, rasta, retro avantgardu a Rave!

 

Clarissa Knows It All

 

Foto: Clueless, Zdroj: Bustle

 

Na mola, a tudíž do povědomí “high end společnosti” se tie-dye vrací až teď (technicky od roku 2018, kdy jej poprvé po dlouhé odmlce představili Gosha Rubchinskiy a Adidas v kolaboraci s Pharrell Williams v rámci “Hu Holi” kolekce.

 

Foto: Gosha Rubchinskiy 2018 Zdroj:dosharubi.com; Hu Holi – Adidas & Pharrell Williams Zdroj: Adidas Originals

 

Stella McCartney a její “acid” denim, který byl bezpochyby vyroben tím nejšetrnějším k přírodě způsobem, nebo bílá oversize trička s vybledlým, blankytně modrým vzorem.
Mini-retro-šaty, (nejen) plisované sukně, či tote kabelky od Prady – vše v jemných, barevných kombinacích, odkazující spíše na elegantní, 60.léta.

 

Foto: Stella McCartney; Prada
Zdroj: CR Fashion Book

 

(Již bývalý kreativní ředitel) Raf Simons pro Calvin Klein představil tie-dye body a “potápěčské sukně”, které byly jen doplněk kolekce, nežli její hlavní položkou; u R13, Fashion East, MSGM a Prabal Gurang zase naopak tie-dye posloužil jako “statement” celé kolekce. V tmavých barvách byly k vidění na kapesníkových šatech a kaftanech od Diora, či kostýmu od Jana Černého (který si na sebe nedávno oblékla Gigi Hadid v rámci focení pro Vogue CS).

 

Foto: CALVIN KLEIN 205W39NYC
ZdrojPopshugar.com

 

Foto: R13, Fashion East, MSGM, Prabal Gurung
Zdroj: Fashionista.com

 

Snaha obnovit ikonické kusy z předchozích let není jen elementárním návratem zapomenutých trendů, ale především symbolickým manifestem. Vzhledem k agresivní, pravicové politice amerického prezidenta, se móda snaží navrátit hlavní poslání kultury 70. a(ž) 90.let – LOVE, PEACE & FREEDOM – doby sexuální revoluce a politické svobody.

 

Foto: Dior, Jan Černý
Zdroj: Vogue

 

 

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *