Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW – mládí vpřed!

Druhý přehlídkový den je tradičně věnován studentům – UMPRUM a UTB Zlín.


UMPRUM pod vedením Liběny Rochové předvedlo práci 13-ti studentů (Natálie Nepovímová, Adam Kost, Valerie Jurčíková, Eduard Ganoczy, Ondřej Dostál, Natálie Dufková, Tomáš Němec, Kristýna Hrabánková, Jan Smejkal, Aleš Hnátek, Jaroslav Vích, Vojtěch Bašta, Alexandra Gnidiaková), kteří měli za úkol vytvořit kolekci pouze z materiálů, které našli v dobročinných obchodech SUE RYDER, do nichž měli volný přístup po 3 týdny. Klauzurní práce studetntů tak měly upozornit na udržitelnost a etiku v módním a textilním průmylu, jelikož tato témata jsou “velkou výzvou módního průmyslu dneška. Rádi bychom tímto projektem upozornili na nesmyslnost masové produkce. Uvědomujeme si, že nezměníme mnohé, ale chceme, aby se lidé nad tímto tématem zamysleli a hledáme nové cesty“, řekla vedoucí projektu Liběna Rochová.

Ze všech studentských prací nejvíce vyčnívaly dva modely Adama Kosta (pod názvem SVETR ZA SVETR), které okamžitě upoutaly moji pozornost – pleteninové šaty, jako skromná verze Balmain; a tři modely Valerie Jurčíkové (Sorry about the carpet), kde oděv modelek byl doslova vyroben z koberců. Byla jsem překvapena, jak nenásilně dokázala mladá návrhářka vytvořit šaty ze staré, podlahové textílie. Volné, asymetrické mini šaty na jedno rameno s výrazným chocker límcem, imitující masivní šperk; vrstvené šaty – připomínající složené okvětní listy, rozevírající a vlnící se s každým pohybem modelky…

 

Foto: archiv MBPFW

 

Foto: archiv MBPFW

 

 

UTB Zlín – ADO

 

Miroslava Nováková – “hravost, barvy, grafika”. Catsuits kombinující šedesátá léta Emilia Pucci a japonskou legendu Issey Miyake v černo-bílé či růžovo-korálové. Retro obepínající střihy vystřídaly volné, polo-průhledné šaty a blůzy s černými, vertikálními pruhy, po vzoru Marques Almaida s kapkou elegance – lahvovým (rolákovým) límcem a bishop (balónovými) rukávy.

 

Foto: archiv MBPFW

 

 

 

Anežka Berecková vytvořila růžovou kolekci pro “dospělé princezny, jejichž svět se postupem času začíná měnit stejně, jako ony samy“.
Úpletové asymetrické šaty a dvoudílné kostýmy s cyklo šortkami z materiálu podobné latexu a výrazným šněrováním po stranách pasu přípomínaly rukopis Jeremyho Scotta. Byly o mnoho působivější zblízka díky krásným detailům v rubech a “hadí” struktuře, kterou z dálky nebylo možné vidět. Zajímavější však bylo to, jak návrhářka dokázala nyní populární “sport chic” kostýmy ve stylu Isabel Marant nebo Calvin Klein přetransformovat k obrazu svému, za použití vlastních, unifikovaných materiálů a jednotného zapínání – vše totiž bylo šněrovací – bez zipů a knoflíků. Překrásná kombinace růžového, šifonového bustieru na teplákové mikině či hedvábné halence, s korespondujícími detaily působily “něžně” a nenuceně. Highlitem cele kolekce pro mě byly šifonové bustier midi šaty, odkazující na styl mistra Jeana Paula Gaultier 90-tých let.

 

Foto: archiv MBPFW

 

 

Kristián Stanko použil pro svoji kolekci pouze bílou barvu, jako symbol čistoty a jemnosti, propojení člověka s přírodou a návratu k “basic”.
Mužská část kolekce byla elegatní, strohá a přitom genderově neutrální – slimfit kalhoty s hedvábnou blůzou a dlouhou vestou s vysokým límcem, či vlněným clutch kabátem pro nadcházející zimu.
Dámská kolekce byla naprostým blahem pro mé oči – feminní siluety zdůrazňující krásu ženského těla – úzké high waist kalhoty v kombinaci s průhlendou prairie blůzkou, korzetový (cincher) pas na hedvábném roláku nebo vlněném kabátu. Překrásně byly vymyšleny i krinolínové šaty inspirované Alexanderem McQueenem (2013) – od dekoltu do poloviny stehen šaty měly pevnou osnovu, dodávající jim symbolický efekt minulosti, dolní polovina z průhledného hedvábí naopak rozbila historickou vážnost, aniž by narušila něžnost a čistotu celého looku. Ze Stankových prací dýchala síla, feminismus, čistota a elegance, jako u Lorenzo Serafini.
Celý ansámbl doplnily lebky srnců, které byly buď použity jako pásek (na šatech), ozdoba na dekolté, nebo jako dekorativní prvek na unisex kožených taškách. Kontrast mezi něžností a dekadencí přírody, rzození “moderní Diany”. Kolekce doslova k “ready-to-wear” působila dospěle vyzrále, a profesionálně.

 

Foto: archiv MBPFW

 

 

Adriana Šatková
Metalické catsuits, legíny a rukavice, působící jako retro skafandry pro “první ženu na měsíci” navrstvené s midi koženými šaty áčkového střhu nebo asymetrickou vykrojenou sukni. Průhledný overal, třpytivý, žerzejový kostým s pyjama pants, u kterých nesměly chybět ani trička se slogany (tentokrát) od Niela Armstronga v ženské verzi, kterými návrhářka upoutala naši pozornost minulou seźonu. Hesla tentokrát umístila i na dlouhé, vínové oversize svetry a mikiny, které se dají nosit samostatně jako tunika, nebo s metalickými gaucho pants. Mladistvou kolekci obohatila i o precizně ušitý vlněný kostým s metalickými detaily na kapsách, a mini šaty ve stylu 60-tých let s nízkým, lopatkovým límcem. Kolekce duchem navrátila “Space Age” obsesi šedesátých let, a jeho hlavního módního giganta – Andre Courreges.

 

Foto: archiv MBPFW

 

UMPRUM – Ateliér módní tvorby

V návaznosti na velkou výstavu věnovanou textilní tvorbě rodiny Ascherových Šílený hedvábník v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze dostal Ateliér módní tvorby jedinečnou příležitost navrhnout vlastní kolekci z látek slavné textilní firmy Ascher. Ascherova firma je již nečinná, avšak její dědicové – Peter a Robin Ascherovi, poskytli ze svých archivů výběr různých látek – pružné, bavlněné satény, plátna s kerpovou vazbou, hedvábné šátky, hedvábný satén, batist a potištěné bavlněné tkaniny. Celkem 25 mladých návrhářů dostalo za úkol připravit vlastní kolekci z těchto látek, a to za pomocí moderních technologií, přičemž museli respektovat látky i autorská práva. Autorem a kurátorem byl Pavel Ivančič. Projekt byl podpořen britským velvyslanectvím v rámci programu #STOLET od otevření v Thunovském paláci v Praze, a záštitu nad módní přehlídkou udělil velvyslanec Nick Archer.

Vystavující autoři:
Tatiana Piussi, Linda Vondrášková, Julie Duležalová, Tatiana Dvořáková, Vanda Ivica Jandová, Sára Michailidisová, Natalia Grimberg, Barbora Kotěšovcová, Anna Tran, Martina Lhotová, Sára Sedláková, Markéta Kaplanová, Jakub Patka, Mikuláš Brukner, Jan Grabowski, Karolína Libertová, Martin Franček, Cindy Kutíková, Jakub Hojgr, Aleftina Karasyova.

 

Velká pocta, které se studentům dostalo, byla zároveň velice složitým a ambiciózním úkolem. Každý z mladých návrhářů ji pojal po svém, a tím dodaly historickým skvostům nový dech.

 

 

Foto: archiv MBPFW

 

Foto: archiv MBPFW

 

 

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *