Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW day II.

Den druhý - přehlídky UTB Zlín - Ateliér designu a obuvi, Alter Era, Blažek a LAFORMELA

Druhý den na MBPFW jsem “objevila Ameriku” – Ateliér designu a obuvi univerzity Tomáše Baťi prezentoval 5 mladých talentů, kteří ve mě probudili víru ve světlou budoucnost české módy… A to byl jen začátek!

 

Magdaléna Mikuličáková – POST CODE
Název kolekce sebou nese komentář o rozpoložení společnosti, kde je podle návrhářčiných slov “každý trend či tendence následována svou post-tendencí”. V praxi si designerka hraje s formou těla a jeho artificiálními podporami – jako třeba korzetem, který v její kolekci hrál jednoznačně hlavní roli. Dekonstruovaný korzet (ve skutečnosti našitý na pevnou vložkou uvnitř, držící tvar jako krunýř), který místo toho, aby tělo vizuálně “rovnal” jej naopak opticky deformuje, a vytváří tak nové proporce a novou siluetu, která je pokřivená a blízko rozkladu – stejně, jako společnost. Průhledné, nabírané, lesklé kalhoty z řasením po stranách doplňuje “rozpadajícímu se” korzetu ten pravý, avantgardní look, což byl i záměr návrhářky, která se nechala inspirovat dadaismem – elegantnějším “dědečkem” punku začátku 20.století.

archiv MBPWF

 

 

 

Adriana Šatková – BUDOVATELKA
Jak již napovídá název, vracíme se do éry (post) válečného Československa. To “nej” ze 40. a 50. lét – manšestr, milované síťovky (btw – podle legendy ryze český výrobek, který si zamiloval celý svět), rudé karafiáty na maxi sukních a vestách, vyšívané návrhářkou ručně na vyšívacím kruhu, který se rozhodla dokonce umístit na jednu z vest a vytvořit tím naprosto originální detail. Volné šaty/overaly s kapucí, nostalgicky připomínající milovaný kolchoz, hnědé kabáty v retro károvém provedení, sytě rudá, “budovatelská” barva sukní a triček, a nechyběli ani jarmilky (viděné v mých nočních můrách doteď!), ve kterých modelky vesele skákaly na Pramen zdraví z Posázaví za bouřlivého potlesku nostalgicky pozpěvujícího si publika. Adriana okořenila kolekci slogany jako “emancipovaná na věčné časy”, “Ikona 52”, nebo “buduj seba”, které jistě vytvoří protiváhu “WE SHOULD ALL BE FEMINISTS” z loňské, letní kolekce Domu Dior.

archiv MBPFW

 

 

 

Barbora Mrňáková – Marché au Minho
Velmi smělý krok mladé designerky, která vzkřísila tvorbu Soniy Delaunay – francouzské malířky a následně návrhářky, jež se jako první, žijící (ženské) umělkyni dostalo cti mít vlastní retrospektivní výstavu v Louvru. Barbora přenesla malířčina plátna na těla modelek, a to v té nejrealističtější formě. Ostré a syté barvy Portugalska transformovala do volně vlajících šatů, či úzkých sukní z jemného hedvábí, což byl sám o sobě technicky velmi nelehký úkol. K tomu přidala minimalistické duo trička a pouzdrové sukně s pastelovým printem, které nesly citáty o životě a tvorbě malířky. Vizuálně příjemná na oko, technicky bravurně provedená!

archiv MBPFW

 

 

 

Eva Papoušková – FASHION FOLLOWS FUNCTION
Strohá funkce a minimalismus s krásnými detaily. Tak bych popsala tvorbu Evy Papouškové. Zapomeňte na sezónní trendy a najděte své “chi” v praktickém oblečení. I když část kolekce vídám na ulicích Prahy už teď (high waist sukně s crop mikinou, nebo dlouhé maxi šaty ke krku s velkým rozparkem), pánská kolekce předvedla to nejlepší z dílny návrhářky – tady jsme mohli vidět inovativně zapínané tepláky se zúžením u kotníků, nebo “novější” rozvrstvený límec, kterým nepohrdnou ani ti největší minimalisté! Skryté kapsy, nepromokavý oděv z bio bavlny Ventile a funkčními podšívkami je praktičnost a jednoduchost sama!

archiv MBPFW

 

 

 

Michaela Hriňová – LOVE forever Young forever
HUBDA – ta, co spojuje, ta, co nám dává volnost a nedovoluje duši stárnout. Návrhářka si krom klasického (festivalového) streetwear v podobě tepláků, dlouhých, volných kabátů a mikinových šatů spojených dlouhým opaskem, pohrála se střihem – stejně, jako v březnu Lukáš Krnáč (který jistě posloužil Michaele jako velká inspirace). Pruhovaný kostým se postupně “rozpadl” – přetransformoval se na semi-formální, šaty v mini i midi, až se proměnil v nikdy-nestárnoucí denim. U dámských outfitů byl viděn “boj” mezi formalitou a full on casual, což symbolizuje i naše životy, zahlcené prací a povinnostmi, kde sem tam prosvítá potřeba se bavit a žít “na plné pecky”. Pánská část kolekce byla doslova “ready-to-wear” nebo spíš “I-already-am”, jelikož podobné, ne-li stejné modely (teplákové soupravy, dlouhé, oversize kabáty) jsou k vidění na ulicích již několik let, a to nejen na hudebních festivalech, ale i na MBPFW.

archiv MBPFW

Celá kolekce UTB: https://bit.ly/2wLWTTE

 

 

 

ALTER ERA  – FUROSHIKI
Alicia Declerck a Zhanna Belskaya vytvořily další dechberoucí kolekci – jejich klasický rukopis v podobě překrásných, originálních printů byl tentokrát doplněn o něco složitější konstrukci, a to tzv. furoshiki – tradiční způsob balení a zavazování japonských oděvů, který byl původně vyvinut pro snadnou přepravu zboží. Aplikovali ji na dlouhé šaty košilového typu, vytvořených z těch nejjemnějších materiálů, jako je hedvábí a bavlna nejvyšší ráže, které v létě prostě a jednoduše CHCETE cítit na těle. Elegantně zavázané rukávy halenek, trenčkoty, nohavice a zavinovací sukně upgradovaly každy kousek na post-minimalistický chic. Jako obvykle jsem byla fascinována printy, které si designerky tvoří sami – každý vzorec (v tomto případě list, květ nebo plod přírody) je malován tuší a poté přenesen na samotnou látku, která jen zvýrazňuje krásy magické flóry, a to jak na oblečení, tak i na plavkách, o které letos obohatily svou letní kolekci. Dokonalá geometrie slim fit kousků, která opticky upoutá každé oko a bude perfektně sedět na jakémkoliv těle. BRAVO!!!!

archiv MBPFW

Celá kolekce: https://bit.ly/2Q99SHc

 

 

BLAŽEK
Adam Kost není jediný, který se zaměřil na novou tvář maskulinity. Trio návrhářek z ateliéru Blažek se rozhodlo na léto příštího roku upustit od klasických obleků a přidat pánskému stylu trochu feminní jiskry. Jak jsem již zmiňovala, korzety zažívají svou renesanci právě teď. Byť za oceánem, v “daleké, feministické Americe” je tento trend obcházen sedmimílovými kroky jako symbol něčeho, co ženy dlouhá staletí “svazovalo”, na místních molech korzet ožívá, a to ve své nejelegantnější, a nejuvolněnější formě – jako součást košile, nebo náhrada za vestu, s volným šněrováním na zádech nebo na hrudníku. Klasické obleky nesměly chybět, avšak tentokrát se sem tam “barevně rozbily” do volnějšího stylingu. Přidala se “další vrstva” v podobě matného plastu (kterému Karl Lagerfeld věnoval TOLIK pozornosti na své letní kolekci pro Chanel 2018) na tričkách a (crop) pláštěnkách, jako důkaz stále držícího se post-mininalismu podle vzoru Phoebe Philo. Zúžená saka, slim kalhoty, trocha odhalené kůže prosvítající skrze síťované topy, pruhy všeho druhu – to vše koncentruje pozornost na mužnou siluetu ve vší její kráse – dlouhý trup, široká ramena a úzký pas (radost pohledět!!!!). Tenké řetízky na krku a na kalhotách (bože, ta nostalgie z 90tek!), pánské pantofle (s ponožkami i bez) a úzká psaníčka s iniciály “BL”. Navy blue v denním, i večerním (lesklém) provedení, nejlépe v kombinaci s béžovou a krémově bílou, tmavý denim, petrolej, odlehčené odstíny khaki, pastelově růžové a cihlové barvy, a nechyběla ani šedá.

archiv MBPFW

Celá kolekce: https://bit.ly/2oEvmz4

 

 

 

LAFORMELA
Duo návrhářů Antonín Soukup a Miroslava Kohutiarova je známé svým uměním propojit extravagantní streewear s elegantními prvky, a vytvořit tak dílo, které bude po chuti jakkoliv náročnému klientovi.
Svými kombinacemi nezklamali ani letos. Ba naopak. Krom žlutého, károvaného vzoru, který nám předepisují jako lék “do letní i zimní nepohody” giganti jako Balenciaga, Versace, Michael Kors i Burberry, jsme mohli vidět i sbírané šaty a topy s řasenou, (a na první pohled) komplikovanou konstrukcí – a to v petrolejové a metalicko-růžové. Po dlouhé odmlce se objevilo i batikování, které jsme naposledy mohli vidět v jejich letní kolekci 2016. Tentokrát jej však aplikovali v umírněné, dvojbarevné kombinaci na tričkách a mikinách – připomínající spíše odlesky na hladině bazénu – což byla i tématika kolekce – “Letní prázdniny zpět v ikonických 90tkách”. Objevila se i hadí kůže, která by po letošní zimě neměla opouštět naše šatníky – a to buď v podobě černé bundy rovného střihu, nebo výraznější – petrolejové sukni, či stejnobarevném batohu, který se (jako každý jejich doplněk so far!) nepochybně zařadí do ikonických kusů sezóny. Na co však LAFORMELA nikdy nezapomíná, jsou ženské křivky. Vždy budete mít jistotu, že zdůrazní to, co je potřeba, a to i když se jedná o tak sportovní (a zdálo by se asexuální) kousek, jako je šusťákovka. Ta (v kombinaci s černými, sportovními šaty nebo pouzdrovou sukní) vytvoří efekt velkých ramen a díky elastickému řasení zúží pas tak, že tělo bude vypadat jako dokonalé přesýpací hodiny.
V kolekci nesměl chybět ani plis, který je pro značku posledních pár sezón jistým poznávacím znamením. Ať je v jakékoliv podobě, u LAFORMELA nikdy není nudný! Plisované šaty ve starorůžové, a jemným, skoro oku neuchopitelným, hadím printem otevíraly celou kolekci. Plis se přidal i jako dekorativní prvek do casual nošení, a to na trička, spojený s nášivkou nejznámějšího remaku od Fugees  – KILLING ME SOFTLY (kterou ze své hlavy nemůžu od přehlídky dostat – děkuji moc, Antoníne a Miroslavo!!! :D). Symbolizuje to originální a extravagantní kontrast tvrdého streetwear s čistou jemností.

archiv MBPFW

Celá kolekce: https://bit.ly/2LVD0OI

 

Kiss Kiss Bang Bang

Oli Egler

share

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *