Who the hell is Oli Egler!?

Jak vznikl BOMBER

Jak se bomber transformoval z armádní uniformy, přes extrémistické subkultury a gay komunitu do nejoblíbenější položky šatníku mladých dívek a chlapců, co "vlastně o módu vůbec nejeví zájem"...

Stejně tak, jako většina ikonických kusů šatníků i bomber byl původně položkou pracovního oděvu a s módou jako takovou měl pramálo společného. Jeho kořeny sahají až do 2.sv.války – k letecké bundě typu “A-2”, která, i na dnešní standarty, byla velmi chic! – polostojaté límečky, nakládané kapsy s patkou, zúžené v zápěstí a v pase – krásně obepínala postavu mladých a pohledných pilotů … yummy!

 

 

Ty nicméně potřebovaly technický update. Nejen, že bunda byla prostorově náročnější (což v miniaturním kokpitu není úplně ideální), ale kvůli tomu, že kůže špatně snášela vlhkost (déšť nebo pot), které po vystoupání do vyšších poloh proměnily bundu ve velmi tvrdou, studenou a extrémně nepohodlnou pro běžné nošení.
Nová, “B-15” měla kožešinový límec a místo kůže byla vyrobena z bavlny. Ta je považována za “kmotra” nám známého, klasického bombera. Lepší volbou by byl sice nylon (který byl objeven těsně před 2.sv.válkou), ale ten se primárně díky své nulové váze využíval jen pro výrobu padáků (ty měly v rámci armádního přídělu materiálů přednost). Po konci války (díky technologickým pokrokům v oblasti textilií) se bombery vyráběli již z nylonu – hlavně kvůli jednoduché údržbě – byly lehké, teplé, nepromokavé, nenáchylné k plísním, a hmyzu nedělali chutě.

 

 

Nejznámější  (aneb nejkopírovatelnější) verzí pilotní bundy je MA-1 z roku 1949. Ta se modernímu bomberu asi podobala nejvíce.: kožešinový límec byl vystřídán elastickým, přidala se oranžová podšívka, která sloužila jako “praporek” : v případě havárie jí pilot mohl otočit dovnitř a být tak viditelný pro záchranný tým. V době války v Korei a ve Vietnamu bomber získal svou “moderní” zelenou barvu – samozřejmě opět z praktických – maskovacích důvodů.

Po válce se tento armádní oděv začal dostávat i do civilních rukou v USA i Evropě – ať už přes černý trh, second-handy, nebo vládní “zbytkové prodeje”. Původně byl bomber navržen Dobbs Industries, a to pouze pro potřeby americké letectvo a námořnictvo. Zlom však nastal v roce 1963, kdy se společnost přejmenovala na Alpha Industries a dostala oficiální zakázku od armády – v té době exportovala Alpha bundy do Evropy a Austrálie, ale také mířila na nearmádní zákazníky.

V 60.letech letech se v Británii začaly formovat subkultury – Skinheadi (později Oi!, Punk a Sharp). Bomber byl sice původně součástí skinheadské “uniformy”, ale se stal populární především mezi agresivními punko-pseudo-skinheady- mladší formou skinheadů ze 70. a 80. let, kteří s těmi původními měli pramálo společného. Měli politické choutky – a armádní bomber byla symbolem síly a mužnosti (naopak skinheadi nosili spíše “Harrington jacket”, ale o tom někdy jindy). Jednoduše řečeno – jednalo se o relativně levnou a velmi praktickou položku, proto mu většina střední a dělnické třídy propadla.

 

 

Ve stejné době začal být pilotní (armádní) bomber častou součástí “outfitu” v gay komunitě. Homosexualita v armádě nebyla tolerována, a mnozí z ní byli i bezpodmínečně a velmi hlasitě vyloučeni. Na druhou stranu to však dávalo perfektní smysl – bomber představoval jistou “hyper-maskulinitu” v LGBT světě, a možná tvořil i určitou ochrannou známku pro okolí.

Bomberu, a spolu s tím i celé americké módě, propadlo i Japonsko (trochu paradoxně). V roce 1951 byla Kensukeim Ishizu založena značka VAN, která kompletně přeměnila japonskou módu. Jednalo se o první značku, která do Japonska exportovala košile “oxfordky”, skinny džíny a samozřejmě již známé MA-1: to, co se v Japonsku nevyrábělo a mohlo být tedy pořízeno jen v “importním obchodě”. Japonci však na rozdíl od skinheadů a příznivců Oi! spojili bomber spíše s ryze americkým, sportovně elegantním stylem preppy.

Bomber trend byl také mnohdy umocňován díky filmové a sportovní industrii – Top Gun (1986) trochu odvedla pozornost od politických radikálů a každý chtěl rázem vypadat jako Tom Cruize (ještě, aby ne!) nebo jako David Backham na obálce The Observer (btw: bomber nosili skoro všichni britští fotbaloví fanoušci/hooligans).

 

 

 

Jak už to bývá zvykem, “streetová” móda vykrádá tu vysokou a naopak. Začátkem našeho století se bomber proto objevil i na přehlídkových molech – do letní kolekce (2000) ho zařadil nejprve Raf Simons. Jeho verze – černého bomberu s trojúhelníkovým printem a nápisem “The Pyramid” byla inspirovaná hudebním stylem GABBER – což je odnož toho nejtěžšího a nejagresivnějšího hardcore techna. Logo bylo odvozeno od největšího Nizozemského gabber konglomerátu: Rotterdam Terror Corps. Skupina producentů/DJ, známá nejen díky muzice, ale také díky něm “nejžhavějším hardcore večírkům, které pořádala už od roku 1993.

 

 

 

Po Rafovi – Helmut Lang a jeho verze s popruhy, přes modernizované – elegantní a minimalistické verze Ricka Owense i finální transformace do absolutního luxusu Riccarda Tisci (v té době ve funkci kreativního ředitele Givenchy). Díky němu se bomber stal jednou z “nejžhavějších položek” každé sezóny za požití nových potisků a materiálů – od animal printů přes ikonografii až k těm svůdnějším saténovým verzím pro večerní nošení.

 

 

No a kde bychom byli bez našeho YeŽíše a jeho “back to basic” bomberů? Když si “Mr. West vezme něco do ruky, v tomto případě klasický MA-1, stane se z toho stádově uznávaný objekt. Bomber proto nyní zažívá jistou renesanci díky tzv. “Kanye efektu”.

 

 

Alpha Industries hlásí 30% nárůst prodejů, stejně tak jako Zara, H&M, a Top Man – bomber se stal celosvětovou, “must have” unisex položkou – nezávisle na ekonomickém či sociálním původu. Everybody must have one ..

 

 

Perfektní příklad toho, jak praktická a jednoduchá věc hýbe světem už 70 let…

Kiss Kiss Bang Bang

OE

 

share
  • Author: WE’RE NEXT 2020 https://oliegler.cz/2020/09/28/were-next-2020/ Added 5 Říjen, 2020 в 21:30

    […] přitom aspekty bomberu (jako kontrastní oranžovou barvu vnitřku viz můj článek ZDE ). Ostré siluety rozbil zemitými, přírodními barvami pláže, oceánu a nebe, a ilustrace […]

    Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *