Who the hell is Oli Egler!?

Proč “hezká” móda nestačí

Několik let zpátky jsem nadšeně psala o týdnech módy, o nových kolekcích, snažíc se nikoho neurazit, a vyzdvihovat lokální návrháře, jak to jen jde. Vždy jsem zastávala názor, že ať jsou kolekce (či samostatné kusy z ateliéru, co nikdy nespatří světla reflektorů přehlídek) jakékoliv, návrhář i krejčí do toho dali čas, peníze, pot a mnohdy i slzy. Nemluvě o chronickém deficitu spánku a ztrátě mentální stability. Móda je také ryze subjektivní záležitost – například popularizaci high waist kalhot mnoho mužů stále nese velmi těžce. Čím víc kolekcí mi však prochází rukama i očima, tím více si uvědomuji, že přeci jen je něco špatně. 

S koncem předchozího milénia nastala úplná “módní svoboda”. Pravidla přestala diktovat či omezovat (či vůbec existovat?), a začalo se pouze nabízet. Společně s tím přišlo spoustu nových značek, tvořící si vlastní pravidla a vlastní estetiku. Oblečení zaplavilo naše životy, a vyhrával ten, kdo byl hlasitější – víc volánků, logotypů, víc PR!

Teď máme k dispozici VŠECHNO! Značky pomalu nestíhají vyrábět oblečení, které si nikdo ani nestíhá kupovat. Z každé kolekce se najde pár “IT” kusů, které pohltí sociální sítě na dva týdny, a následně po nich neštěkne ani pes. Návrháři šidí vlastního, kreativního ducha, jen aby mohli splnit deadliny a/nebo dostali značku na spotřebitelský Olymp. Hlavním cílem se stalo upoutat pozornost, a následně co nejrychleji prodat do celého světa, nejlépe s obličejem nějaké hvězdy v rámci PR kampaně. Společně s tím jsme přijali nízkou kvalitu z dostupných zdrojů za světový standart, a pomalu zapomínáme, jaká je přírodní vlna na omak. Omen 21.století.

 

Foto: Vogue

 

Sami jsme se dostali do začarovaného kruhu, který se jednou musí zlomit. Jak ale mezi tím celým chaosem najít to, co má opravdovou hodnotu – kvalitu, nápad, a v neposlední řadě i silnou filosofii v pozadí celé značky, kterou budeme svými finančními prostředky podporovat?
Slepě opěvovat designera jen proto, že stojí v čele slavného domu je rozkoš, kterou si již nemůžeme dovolit. Chválit kolekci (pseudo) celebrity, která “prostě chce tvořit věci”, které se líbí jí – bez originality i kvalitního provedení, by byla urážkou návrhářské profese.

Stvořit “hezké šaty”, ve kterých se Hollywoodská hvězda jednou projde po červeném koberci je synonymem zbytečné módy. V době, kdy bojujeme s přesyceným trhem, ničením neprodaných kolekcí, i všudypřítomnou otázkou ekologické výroby, neexistuje místo pro průměrnou nebo “jen hezkou” módu. Neexistuje místo pro prázdnou krásu a lesk zbytečné novoty.
Estetika se stala hlavním kritériem, a zapomnělo se na koncept, cíl a nutnost. Je opravdu NUTNÉ, vytvořit novou kolekci bon-bonových šatů, jako to udělal Jean Baptiste Valli ve spolupráci s H&M? Bon-bon trend rychle pomine, a s fast-fashion kvalitou se v šatníku fashionistů dlouho nezdrží, i kdyby si to majitelky přály. Hezké? Možná. Nutné? Ne! Byl to business tah, ve snaze prodloužit životnost trendu, který však již od počátku byl odsouzen ke krátké životnosti. Něco, co si do divadla těžko obléknete, a po druhém, identickém outfitu na instagramové fotce vás odsoudí netizens za to, že nemáte dostatečně různorodý šatník, protože tohle je “pasé”.

Před designery tedy stojí nelehký úkol – buď tvořit kolekce, jejichž životnost budeme prodlužovat skrze kvalitu výroby, nestárnoucí styl, kompatibilitu a praktičnost, což by také znamenalo přestat “hajpovat” zbytečné novinky (a i zbytečné trendy) a vrátit se nohama zpět na zem, anebo – přinášet světu takové kolekce, jejichž výroba by měla být ospravedlněna (esteticky, technologicky nebo ekologicky).

 

 

Svět nepotřebuje další “mini” kabelku, do které se nevejde ani tampón, natož telefon, klíče, pudr a (nedej bože!) diář. Pokud ji zrovna nechcete následně vystavovat v muzeu jako příklad unikátní, řemeslné práce.

 

 

Otázka “proč ne”, by měla být nahrazena otázkou “proč ano”?

 

To je manifestem “fashion revoluce 21.století” – rozbít zastaralé vzorce, a nastolit nový chod, který módě pomůže nejen navrátí umělecký aspekt nezkorumpovaný businessem, ale i očistit její neekologický status.

 

share
  • Veronika
    Author: Veronika Added 28 Listopad, 2019 в 15:01

    Výborný článek! Stěně jako nestačí tvořit “hezkou” módu psát jen “hezké” články rovněž nestačí, díky za to že tenhle vzniknul!

    Odpovědět
    • Oli Egler
      Author: Oli Egler Added 28 Listopad, 2019 в 23:00

      Děkuji! =)

      Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *