Who the hell is Oli Egler!?

Gucci, Nike, a jiní velcí hráči se chtějí stát CO2 neutrálními značkami

Co to však doopravdy znamená?

To, že otázka ekologie vyvstává v módě stále častěji, je naprosto v pořádku. High end i fast fashion značky jsou čím dál více kontrolovány v rámci výroby a propagace svých kolekcí – stále ještě nejsme na 100% transparentnosti, ale vše nasvědčuje tomu, že dosavadní chod budou muset ve jménu ekologie změnit všichni.

Uhlíková stopa je jedním z nejčastěji řešených problémů v ekologii vůbec – na Londýnském Fashion Weeku se tentokrát poprvé konala první “CO2 neutrální” přehlídka, a to rovnou v režii módního giganta Burberry. O této značce poslední dobou slyšíme čím dál více v souvislosti se snahou o opravdovou změnu – viz upcyklace neprodaného zboží ze svých předchozích kolekcí, místo jeho spalování.
V New Yorku zas sklidila velký mediální ohlas značka Collina Strada, která používá pouze re/upcyklované materiály, a na svých přehlídkách nevyužívá elektřinu. Gucci se tentokrát také přihlásil o pozornost, a to s informací, že chtějí zavést CO2 neutrální výrobu. Nike spustilo program “Move To Zero” – tj systematickou  minimalizaci “zbytků” z výroby. Další značky se rozhodli připojit k programu, který má do roku 2025-2030 úplně eliminovat svou uhlíkovou stopu. Co to však znamená doopravdy?

Zdroj: Buro24

 

 

“V praxi by to znamenalo, že společnost kompenzuje škodu za množství emisí způsobených výrobou oděvů, obalů, tašek, i jejich dopravou. Ona kompenzace nejčastěji znamená výsadu stromů. Rozsah výroby, a tedy i škod, je však tak velký, že by to znamenalo vysazení několika miliónů stromů ročně. Je však důležité brát ohled i na jejich přežití, a období, po kterém začnou skutečně absorbovat CO2. S ohledem na aktuální výrobu je proto takové prohlášení naprosto nereálné, a přísliby značek se zdají být pouhým marketingovým tahem”

Valerie Korosteleva, zakladatelka ekologického projektu Sobirator

 

Pro enviromentální komunitu se jediným reálným a účinným cílem jeví přechod celé industrie na “slow fashion” – využití kvalitních materiálů s dlouhou životností.

 

Kdo z velkých společností již udělal první kroky? 

Adidas již v roce 2015 vyrobil upcyklované tenisky, avšak “upcyklovaný” byl jen jejich svrchní díl (nitě a příze). Opravdovou změnu, a to v podobě “tenisek budoucnosti” značka představila letos (zatím jen pro novináře). Model Futurecraft.Loop má být ze 100% recyklovatelných materiálů. Do prodeje má model jít roku 2021. Společnost již nyní podniká všechny kroky k tomu, aby byla od roku 2024 připravena vyrábět pouze z recyklovaného polyesteru.
CO2 neutrální společností se snaží stát i Gabriela Hearst a první iniciativy projevuje i Kering (Gucci, Balenciaga a Saint Laurent).

 

Zdroj: BURO24

 

 

Jaké kroky musí tedy značka podniknout, aby se stala CO2 neutrální? 

V první řadě je potřeba vyhodnotit a změřit škody, které společnost způsobuje. Dále vymyslet, jak je snížit. To, co snížit nelze, se musí kompenzovat.
Tento vzorec by však mohl fungovat pouze v případě velmi nízkých emisí, a jen u značek/továren s malou výrobou. Hlavním krokem by tedy bylo snížení produkce u velkých firem. V tuto chvíli se škoda na životním prostředí “měří” penězi, a to skrze ClimateCare. Na webových stránkách se jedna tuna CO2 odhaduje na 7,5 liber (cca 217kč). Zaplatit za škodu však neznamená přejít na CO2 neutralitu!  Tomu se říká “vykoupení”.

 

V tuto chvíli CO2 neutratila neexistuje, a proto je zatím pouhým greenwashingem. Nejdůležitějším krokem by bylo snížení počtu zboží, také ale i snížení počtu produktů spojených s prodejem onoho zboží: výlohy, zrcadla, figuríny, nábytek, dekorace. Je potřeba využít všechny již vyrobené kolekce a “staré” zboží, což zabrání zbytečné likvidaci a pálení neprodaných položek. Značky by v tomto ohledu neměly pouze propagovat udržitelný rozvoj a „zelený hype“, ale také nezávisle kontrolovat procesory a přejít na transparentnost.

 

 

Zdroj: BURO24

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *