Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW – Boris Král a finalisté Van Graaf

Na MBPFW byli letos představeni finalisté soutěže Van Graaf Junior Talent 2019 - Denisa Dovalová, Adam Grmolec, Jakub Patka a Boris Král. Všichni designeři dokázali jen několika modely předvést vlastní styl a koncept, vystihující filosofii jejich tvorby.

Denisa Dovalová

V rámci návrhářství není žádný nováček – pod svou vlastní značkou tvoří již od jejího založení v roce 2015. Krom místních eventů (Designblok a Fashion stars night) předváděla i na Mercedes-Benz Kyjev Fashion Days, kam byla pozvána jako čestný host.
Tuto sezónu pracovala s KOSMEM – tím, ve kterém žijeme, i tí, který žije v nás. Ohromující práce se strukturou textilu, připomínající tvorbu Iris Van Herpen – šaty z jednoho materiálu transformované do několika textur – hladká bavlna, která žije vlastním životem, a místy se jako chameleon reaktivně transformuje do zakřivených forem. Fantastická hra se siluetou a samotným konceptem oblečení, zároveň zachovávající jistý díl elegance, připomínala styl Husseina Chalayana. Byl cítit jistý post-apokalyptický nádech, upozorňující na důležitost ekologické otázky v módě.

 

Foto: Denisa Dovalova
Zdroj: archiv MBPFW

 

 

Adam Grmolec

Mladý návrhář, který upřednostnil semi-formální tvorbu s důrazem na řemeslo. Minimalistické róby s asymetrickou jiskrou vzdáleně připomínající rukopis Michaela Kováčika, i přesto však měli osobitý nádech designera, který se raději drží při zemi, a sází na starý dobrý komfort a univerzální barvy. Krémové, kalhotové overaly s kontrastní vlečkou,  nebo šátkem, transformujícím se do balónového rukávu; volné, hedvábné blůzy v kombinaci se námořnickými kalhotami, půlené blazer-šaty alá chytrá horákyně, či tvídový kostým s koženým páskem-korzetem a holými zády. Praktické, neo-feminní a efektivní.

 

Foto: @adam_grmolec

 

 

Jakub Patka

MBPFW nestihl ani pořádně skončit, a už se po něm začal sápat česko-slovenský Vogue… Není divu – jeho kolekce připomněla “revizi maskulinity” Adama Kosta, kterou předvedl v loňském roce.
Patkova “The Sweet Sixteen’s Tragedy” opět rozbila stereotypní konstrukt mužského business-casual oblékání, a předvedla alternativní cestu mezi střídmostí a streetstyle avantgardou. Byla o něco umírněnější verzí jeho dosavadní tvorby – předchozí kolekce se nesla v duchu Acne Studios v černo-bílém, unisexovém podání. V rámci spolupráce UMPRUM/Ascher však předvedl i svoji “jemnější” stránku – vrstvené floral košile, vypadající jako jeden celek, v čistém, neo-minimalistickém provedení, bez zbytečné extravagance – Jakub Patka je návrhář mnoha tváří.

 

Foto: @jakub.patka

 

 

Boris Král

Studenta Zlínské univerzity sleduji už nějakou dobu. Krom jeho nepřehlédnutelného charisma na přehlídkových molech, působí  jako co-designer pro Lukáše Krnáče a Jana Černého. Vyzná se v materiálech a je výborný technolog.
Jeho kolekce pro Van Graaf byla v “back to basic” moodu. Inspirací mu posloužil Diorův glam éry “new look” – siluety přesýpacích hodin s akcentací na ženské zbraně – korzetový blazer s hlubokým výstřihem a jemně nabíranými 3/4 rukávy, prodloužené o sportovní poutka přes prsty, a legínami přes patu; to vše v kanárkovém monochromu – sport a “šik” v jednom. Lehké, zimní “snap fasting” kabáty a šaty, připomínající tvorbu Y/Project, rozbily streetové stigma cvočků za pomoci “schiaparelli” růžové, a dodaly tak modelu hloubku a nekompromisní ženskost. Ze siluet byl nepřehlédnutelně cítit vliv Thierryho Muglera – jeho legendární, extravagantní formy byly Borisem zjednodušeny do modernější verze městské sofistikovanosti. Vyváženost mezi barvou, materiály, detaily a siluetou byla vskutku bravurní, a díky komerčnímu “citu” byla kolekce absolutním úspěchem nejen pro porotce, ale i pro mě.

 

Foto: Boris Král
Zdroj: archiv MBPFW

share

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *