Who the hell is Oli Egler!?

MBPFW Day I – Něžný barbar (a) Jan Černý

And now something completely different!

Je zvykem, že světové trendy do České republiky putují několik let (a ty staré se drží jako klíště) – ať se jedná o samotné oblečení, prezentaci nebo technologie. Díky nebojácným vizionářům, jako je Jan Černý, se tato doba postupně zkracuje. Své přehlídky dělá přístupné všem, kteří o ně mají zájem, zůstává věrný svému stylu, a přitom dokáže MBPFW vždy něcím ozvláštnit…

I tentokrát nás čekalo něco vzrušujícího – opustil centrum dění týdne módy (OD Kotva), a rozhodl se představit svou novou kolekci na půdě bývalého Domu uměleckého průmyslu  – DUP39. Nekonvekční a experimentální prostor industriálního vzhledu, kde stačí rozestavět pár desítek čajových svíček, bezprizorně vystavit “Jan boys” na stage, a e viola! Není potřeba jediného slova…

 

Foto: @oli_egler

 

Jeho zimní kolekce byla inspirována umělcem Vladimírem Boudníkem – českým malířem, grafikem, a zakladatelem tzv: explosionalismu. Abstraktní, batikované printy na Honzových kostýmech připomínaly Rorschachovy testy, ve kterých Boudník neviděl nástroj k identifikaci psychických poruch, ale naopak něco, co je součástí naší kultury a představivosti. Ty byly k vidění v několika (barevných) variacích – jeho známé denimové kostýmy (střihově podobné těm, které v letní kolekci dělal s Martinem Lukáčem) s odklápěcím límcem a spoustou funkčních kapes, nebo v updatoveném provedení klasického kostýmu – se zaúženým pasem a jedním knoflíkem, čímž vytvořil více feminní siluetu pro muže.

 

Foto: archiv MBPFW

 

Foto: archiv MBPFW

 

Kostkované košile s “rolovací kapsou”, jejíž obdobu jsme mohli vidět i v jeho předchozí kolekci EGOTRIP, tentokrát s potiskem čtvercových polí, s ladícími “bucket” klobouky – vše hnědé, fialové a tmavě modré. Maxi puffer bundy, inspirované Rafem Simonsem (a tolikrát zesměšňované na instagramu hercem Luka Sabbatem) v krémové barvě, ladící k novým, černo-stríbným “prestižkám”.

 

Foto: archiv MBPFW

 

Poznávacím znamením Jana je i jeho neskutečný smysl pro detail, což dokazuje do puntíku promyšlený styling – nášivky na obleku, košilích i kloboucích, důmyslné zapínání bund “na X způsobů”, řasené nohavice džín, neviditelná (avšak tak nezbytná!) externí kapsa přišitá k obleku coby crossby taška, a nakonec i raw šperky, opět odkazující na dílo Něžného barbara Boudníka.

 

Foto: @oli_egler

 

Logomanie sehrála i tentokrát hlavní roli – krom dobře známého JAN loga, použil návrhář fotografii jednoho z modelů, záměrně otištěnou s (zakroužkovaným) “chybným” stínováním , která (jako obrácený Rorschachův test) inspirovala Jana k celé kolekci. Původní foto bylo k vidění hned u vchodu do spodního sálu – na počestném místě, obklopeno mořem svíček, jako pravá módní svatyně. Černý ji použil na košilích, bundách a maxi šálách, připomínající ty od Goshy Rubchinského.

 

Foto: archiv MBPFW

 

Foto: @oli_egler

 

Už při našem loňském rozhovoru Jan Černý říkal, že prezentace je pro něj stejně důležitá, jako kolekce samotná. Nebyla jsem proto překvapena, když místo catwalku zvolil “Yeezy” show, kde mohlo být oblečení zblízka obdivováno širokou veřejností.
V určitém ohledu je to trochu ironické, když vezmeme v potaz to, že návrhář nedávno nastoupil na stáž do domu LV pod vedením Virgila Abloha, který je tak úzce spojován s celým klanem Kardashian-West.

 

Byť jeho předešlé dvě kolekce ve mně vyvolaly větší emoce, musím uznat, že zrovna tato mě utvrdila v jeho všestranném talentu a schopnosti skloubit umění, pevný koncept, fantastické krejčovské schopnosti a “čuch” na potřeby klienta.

 

 

share
  • z
    Author: z Added 26 Březen, 2019 в 11:10

    Velice profesionalni članek, děkuji.

    Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *