Who the hell is Oli Egler!?

Fashion review roku 2018

Co se změnilo za minulý rok v módním businessu a kam se móda bude ubírat nyní? Fashion rok 2018 v kostce...

Minulých pár let módnímu průmyslu přineslo hodně černých puntíků ve znamení “velkých odchodů”, které budeme rozdýchávat ještě hodně dlouho. Ti, kteří byli šokováni odchodem Albera Elbaze z módního Domu Lanvin (kde působil neuvěřitelných 14 let) a následnou (poněkud zvláštní) rychlou střídačkou Bouchry Jarrar a Oliviera Lapiduse (kde se ani jeden z nich nezdržel nijak dlouho), se nestačili divit, když další velké jméno opustilo svou pozici. Raf Simons, který (po svém předchozím tříletém působení v Domu Dior) vdechl nový život do značky Calvin Klein, oznámil na samém konci roku svůj odchod ze společnosti po pouhých dvou letech. Mezitím, co módní kritici i fashionisti přijali kolekce Rafa velmi pozitivně, ředitelství CK novou vizáž značky zřejmě vidělo trochu jinak – rozhodnutí “ubírat se jiným kreativním směrem, než tím, kterou pro ní viděl Raf”, bylo uvedeno v oficiální zprávě pro The Guardian.
Co však naprosto otřáslo módním světem, byl letošní odchod Phoebe Philo z pozice kreativní ředitelky Céline… Ukončení její spolupráce s Céline tak znamenal konec jedné velké éry. A to nejen pro značku, ale pro celý průmysl.

Britská módní pionýrka, která “fashion svět” obohatila o nespočet IT items, jejichž životnost nekončila s příchodem nové sezóny, tvořila něco víc, než jen aktuální módu.. Tvořila nový životní styl. Díky ní ženy po celém světě získaly “komfortní feminitu”, která již neodrážela animální sexappeal. Feminismus díky ní zároveň odhodil svůj pejorativní podtext a osvobodil tak (nejen business) ženu od strohých a/nebo maskulinních stereotypů. Osmihodinový den v kanceláři již nebylo potřeba přežívat na jehlách a v úplných šatech, protože nám byla dána volnost post-minimalizmu – ať už v podobě “nových” siluet, geometrického zpracování oděvu, elegantního vrstvení, nebo geniální obuvi, která doslova ztělesňovala futuristickou vizi módy z našich nejdivočejších představ.

 

Phoebe Philo pro Céline; Foto: Vogue archiv

 

Její náhradník – Hedi Slimane však dobře věděl, do čeho jde, a jak vysoko je laťka nastavena. Mezitím, co jeho debutová kolekce pro Celine (která společně s čárkou nad “e” ztratila i celý “hlubší podtext módy”, který značka reprezentovala) byla zprvu všemi jednomyslně spláchnuta do záchoda, Slimane se nenechal pohltit kritikou, a jako marketingový žralok využil situace. Obnovení starých trendů “rock chicks” a  bezpohlavní “glam” módy rychle rozhodil mezi Hollywoodské hvězdy, které díky němu znovu-získaly exkluzivní status udavatelů stylu, a hodně rychle všechny přesvědčily o tom, že kritici možná odsoudili Slimana moc rychle. Dost jasně dal všem najevo, že má za svými zády silnou artilerii, jejichž status je na rozdíl od “jednorázových” blogerek vepsán tučným písmem na nesmrtelná, stříbrná plátna.
Po Slimanovi tento odklon od módních influencerek zopakovaly i jiné značky. Éra blogerek a mediálních influencerek ve fashion světě končí. Nejen, že je jich nespočet, ale všechny mají stejný styl, propagují stejné věci (které se i bez jejich pomoci prodávají dobře), a již nereprezentují luxus ani exkluzivitu. Vrací se tak staré dobré “celebrity looks”.

 

@hey_reilly

 

Druhou bombou tohoto roku byl kompletní rebranding Burberry, kterou dostal pod svá křídla samotný mistr Riccardo Tisci, mající v plánu doslovnou renesanci britské značky. O tom, že se mu to povede, nemá po změně loga (poprvé od založení) společnosti pochyby vůbec nikdo!

Ani LVMH nezůstalo pozadu a zahrálo si “škatulata hejbejte se” – mužský segment Louis Vuitton dostal na starosti Virgil Abloh (ředitel a zakladatel Off-White), který celý marketing předal doslova do rukou “Kardashianek” (proto už nemusí hnout ani prstem – co nosí Kim a Kylie, chce nosit celý svět!)

 

@kyliejenner

 

Jeho předchůdce – Kim Jones byl z Louis Vuitton převeden do Dior Homme, kde bleskově oblékl Davida Beckhema na svatbu prince Harryho (vždyť říkám – celebrity looks!). Kris Van Assche zas z Dior Homme do Berluti. Pro dosavadního, kreativního ředitele značky – Haidera Ackermanna (oblíbence Tildy Swinton) tak “židle” nezůstala, a musel z kola ven.

 

 

Tilda Swinton v Haider Ackermann; Foto WP Kobieta

 

Tilda Swinton v Haider Ackermann; Foto: The Fashionista Stories

 

Velké změny nastaly i pro Versace, které bylo koupeno Capri Holdings Limited nedávno známé jako Michael Kors. Společnost již koupila Jimmy Choo, a nyní, jako holdingová společnost vlastníci tři velké značky, změnila jméno. Navzdory (oficiálně) velmi nadějným výhledům samotné Donatelly Versace, je však možné to, že odkaz jejího bratra Gianniho bude navždy ztracen ve velkém korporátu, který má v plánu soustředit prodej (bývalého) italského giganta na obuv a doplňky.

 

Foto: Grailed

 

Změnila se i celková atmosféra v módě. Stále více značek začíná uvažovat ekologicky, nebo to tak na první pohled vypadá. O tom, že Chanel upouští od exotických kůži jsem psala zrovna nedávno. Módní giganti se na oko snaží působit ekologicky, byť to ve skutečnosti může způsobit zhoršení podmínek pro kvalitní chovy, které si dlouhá léta zachovávají vysoké standarty (a dobré podmínky) pro zvířata a lidi, kteří v průmyslu působí.
I přesto se však letos Gucci, Versace, Burberry, Michael Kors, Diane Von Furstenberg, Coach a Jean Paul Gaultier rozhodli vyřadit kožešinu ze svých kolekcí.
Značky se také snaží udržet si svůj exkluzivní status, a tak místo toho, aby neprodané kusy putovaly do outletů, kde si jej i “obyčejní lidé” mohou koupit za menší peníze, je módní giganti raději likvidují (to se děje už dlouho, a bohužel ve většině společností). Co však potěšilo, byla informace od “nového” Burberry, které již nebude ony neprodané zbytky ničit. Místo likvidace (či prodeje v outletech) se budou do společnosti posílat zpět na přešívání.
I hvězdy mezi sebou zavádějí nový eko-trend. Cate Blanchett se letos na festivalu v Cannes oblékla do stejných šatů od Armani Privé, které měla před třemi lety na předávání Zlatých glóbů. Rewearing is the new black!

 

Getty Images

 

Postupně (díky bohu) upadá do zapomnění sportovní styl – athleisure. Look vesnického, post sovětského gangstera z dílen Goshy Rubchinského a Demny Gvasalii pomalu ustupuje do pozadí, a nahrazuje jej sofistikovanější verze Pyera Mosse a extravagantnější verze Marine Serre.

 

Pyer Moss
Foto Hollywood reporter

 

 

Marine Serre

 

 

 

 

 

Kiss Kiss Bang Bang
Oli Egler

share
  • z
    Author: z Added 3 Leden, 2019 в 10:05

    Dobry članek!

    Odpovědět

Napsat komentář

Login with

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *